ارزیابی نتایج آزمایش شاخص صیقلی شدن سنگدانه ها روی مصالح سنگی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

3 دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

10.22034/tri.2022.108325

چکیده

آزمایش شاخص صیقلی شدن سنگ یک آزمایش بسیار کاربردی برای سنجش بافت ریز سنگدانه های مختلف و ارزیابی مقاومت آن ها در برابر ساییده شدن است. بافت ریز مصالح سنگی در تأمین مقاومت اصطکاکی روسازی نقش به سزایی دارد و با انتخاب مصالح سنگی مناسب می توان ایمنی راه ها را تا حد قابل توجهی بهبود داد. یعنی با انجام این آزمایش در کنار سایر آزمایش های مرغوبیت مصالح سنگی می‌توان مصالح سنگی مناسب را انتخاب نمود به نحوی که سطح نهایی روسازی، از مقاومت اصطکاکی بیشتری برخوردار باشد. در این مقاله روش انجام آزمایش بر اساس استاندارد اروپایی توضیح داده شده و ارتباط شاخص صیقلی شدن سنگ با نتایج سایر آزمایش‌های مرغوبیت مصالح سنگی بررسی شده است. در ادامه آزمایش شاخص صیقلی شدن بر روی چندین نوع سنگ مورد استفاده در راهسازی از اقصی نقاط کشور انجام شد که نتایج نشان می دهد شاخص صیقلی شدن اغلب مصالح سنگی موجود از 30 بیشتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of PSV Test Results of Iranian Aggregates

نویسندگان [English]

  • Aliasghar Akbari Nasrekani 1
  • Siavash Kordi 2
  • Koorosh Naderi 3
1 M.Sc., Grad., Department of Civil Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran
2 B.Sc., Grad., Faculty of Engineering, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Ph.D., Department of Civil and Environmental Engineering, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

The polished stone value test is a very useful test for measuring the micro-texture of different aggregates and evaluating their resistance to long term abrasion. The micro-texture of aggregates plays an important role in providing the frictional resistance of pavement, and by selecting suitable aggregates, the safety of roads can be improved significantly i.e. conducting this test alongside other tests on aggregates gives an insight to pavement engineer to select suitable aggregates stock according to project circumstances so that the skid resistance of final pavement can be guaranteed. In this paper, the method of PSV test, according to European standards, is explained and the relationship between the polished stone value and the results of other tests of aggregates is investigated. In addition, the polishing test was performed on several types of typical aggregates used in road construction from all over Iran. The results showed that majority of aggregates had a polished stone value higher than 30.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pavement Skid Resistance
  • Polished Stone Value
  • PSV
Flintsch, G., et al., (2002), "Effect of HMA properties on pavement surface charact-eristics Pavement Evaluation Conference", 2002, Roanoke, Virginia, USA.
-Hall, J. W., et al., (2009), "Guide for pavement friction, NCHRP., Web-only document 108, Contractor’s final Report NCHRP Project, 01-43", Transporta-tion Research Board of the National Academes.
-Hall, J. W., et al., (2009), "Guide for pavement friction", Final Report for NCHRP Project 01-43.
-Mataei, Behrouz, et al., (2016), "Pavement friction and skid resistance measurement methods: a literature review" Open Journal of Civil Engineering. Vol.6, No. 4, pp. 537-565.
-Nicholls, J. C., (2002), "Asphalt surfacings" CRC Press.
-Rasmussen, Robert O., et al., (2011), "Measuring and analyzing pavement texture", National Concrete Pavement Technology Center, Tech Brief January.
-Scharnigg, K., and Schwalbe G.­, (2010), "Report on know-ledge gaps and proposals for further research concerning optimisation for road surfaces and tyres for skid resistance, rolling resistance and noise emissions", TYROSAFE project.  http://tyro-safe.fehrl.org.
-Wang, Linbing, Cristian Druta, and D. Stephen Lane, (2010), "Methods for assessing the polishing characteristics of coarse aggregates for use in pavement surface layers", Virginia Center for Transportation Innovation and Research.
-Woodside, A. R., et al., (1998), "Possible problems with high PSV aggregate of the gritstone trade group", Geological Society, London, Engineering Geology Special Publications,Vol.13, No. 1, pp. 159-167.
-Woodward, W. D. H., A. R. Woodside, and J. H. Jellie, (2005), "Higher PSV and other aggregate properties", International Surface Friction Conference: roads and runways: improving safety through assessment and design.