شناسایی عوامل پنهان موثر بر پذیرش قیمت‌گذاری تراکم: نمونه موردی طرح قیمت‌گذاری دوره مبنای تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه برنامه‌ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

امروزه ازدحام شدآمد در بسیاری از شهر‌ها مانند تهران به معضلی اساسی تبدیل گردیده است. یکی از راهکار‌های پیشنهادی استفاده از سیاست‌های مدیریت تقاضای حمل‌ونقل باهدف تغییر در تقاضا جهت به حداکثر رسیدن کارایی امکانات و تسهیلات موجود است. ازجمله موثر‌ترین ابزار‌های سیاست مدیریت تقاضا، قیمت‌گذاری تراکم است که اصلی‌ترین مانع اجرای موفق آن، پایین بودن پذیرش عمومی است. در مطالعه حاضر با استفاده از اطلاعات 456 پرسشنامه توزیع‌شده در مهرماه سال 1397 در محدوده طرح ترافیک و به‌کارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل لوجیت ترتیبی به شناسایی عوامل پنهان موثر بر پذیرش طرح دوره مبنای تهران مبادرت می‌شود. نتایج حاکی از اثرگذاری عوامل نگرشی مانند اثربخشی درک شده از طرح، عملکرد مسئولان، طراحی طرح و نحوه اجرای آن و دغدغه‌های زیست‌محیطی در کنار برخی از عوامل اقتصادی اجتماعی مانند تحصیلات، میزان مالکیت خودرو و الگوی سفر افراد است. همچنین نتایج نشان می‌دهد احتمال پذیرش طرح قیمت‌گذاری دوره مبنای تهران در میان افرادی که آشنایی بیشتری با آن دارند، بیش‌تر است. علاوه بر‌این، افرادی که میزان استفاده‌ی آنان از محدوده طرح ترافیک بیشتر است، تمایل به پذیرش کمتری نسبت به طرح دارند. نتایج این پژوهش می‌تواند به تصمیم گیران حمل‌ونقل شهری جهت اتخاذ و اجرای سیاست‌های مناسب توام با پذیرش حداکثری افراد کمک قابل‌توجهی کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying latent factors affecting congestion pricing acceptance, case of Tehran peak-based scheme

نویسنده [English]

  • Amir Reza Mamdoohi
Transportation Planning Dept., Civil & Envi. Eng. Faculty, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Nowadays traffic congestion in lots of cities like Tehran has become an important issue. A suggested solution is to use transportation demand management policies to reduce demand and maximize facilities efficiency. An effective measure for transportation management is congestion pricing, which could not be performed successfully because its public acceptance is low. In this study, based on the data that was obtained from 456 surveys conducted at restricted traffic areas of Tehran in 2018, we try to figure out the latent factors affect acceptance of Tehran peak-based scheme. An exploratory factor analysis and ordinal logit model is used for our purpose. Results show that some attitudinal factors like perceived effectiveness of the scheme, officials performance, program plan and the way it is performed and environmental concerns besides some socioeconomic factors like education, car ownership and travel patterns are of the most effective items. Results also show that congestion pricing acceptability among people with more information about this program, is more than others who make use of restricted traffic areas. The results of this study could be useful for transportation decision makers to take advantage of appropriate measures and policies with maximum acceptance level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Acceptance
  • Exploratory Factor Analysis
  • Tehran Peak- Based Scheme
  • Congestion Pricing
  • Ordered Logit