تخصیص موقعیت بهینه فضا – مکان پارکینگ‌های طبقاتی با به کارگیری تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره در سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: منطقه یک شهرداری مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، تبریز

چکیده

امروزه پارکینگ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های حمل و نقل شهری مورد توجه برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران قرار گرفته است. به طوری که مطالعه‌ی اصولی آنها، نقش عمده و تاثیرگذاری را در کاهش مشکلات ترافیکی کلان شهرها و افزایش کیفیت خدمات شهری، ایفا می‌کند. مشکل توقف دوبله‌ی خودروها که زاییده‌ی کمبود پارکینگ حاشیه‌ای است، نمونه‌ای از بارزترین نتایج عدم توجه به چنین زیرساخت‌هایی می‌باشد. علاوه بر این، بارگذاری فعالیت‌ها و کاربری‌ها بدون توجه به فضای مورد نیاز پارکینگ، عامل مضاعف دیگری در جهت بروز معضلات عدیده‌ی حمل و نقل است. در این میان، شهر مشهد به عنوان یک کلان-شهر، با معضل کمبود پارکینگ و کم توجهی به مدیریت تخصیص فضای پارکینگ‌های موجود، بالاخص در مناطقی که تراکم بارگذاری کاربری‌ها چشم‌گیرتر است، دست به گریبان می‌باشد. لذا در این مقاله با هدف ارائه‌ی راه حل به منظور رفع گوشه‌ای از معضلات و مشکلات مرتبط با حمل و نقل شهر مشهد، در اولین گام معیارهای اساسی از جهت تاثیرگذاری، اهمیت و نیاز در بهینه سازی مکان احداث پارکینگ طبقاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس با وزن‌دهی به معیارها در قالب روش تحلیل سلسله مراتبی، محدوده‌های مناسب‌تر در سیستم اطلاعات مکانی مشخص شده و گزینه‌های کارآمد بالقوه پیشنهاد می‌گردد. در مرحله‌ی بعد، با به کارگیری برخی تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره مانند مدل تاپسیس، مناسب‌ترین محدوده، جهت احداث پارکینگ طبقاتی مشخص شده و روش‌های اجرایی از نظر کارائی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت به کارگیری مدل تاپسیس با توجه به وضعیت جواب‌های موجود، به میزان 2/2 درصد منجر به کاهش بار حمل و نقل شهری نسبت به مدل سلسله مراتبی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Optimum Geo-Spatial Allocation for Parking Towers Using MCDM in GIS (Case study: Zone No.1 of Mashhad)

نویسندگان [English]

  • Sina Fard moradinia 1
  • Alireza Hoveydafard 2
1 Department of civil engineering, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Department of civil engineering, Science and Research Branch, Tabriz
چکیده [English]

Nowadays parking spaces have been the main concern for city planners and decision makers, making them realize it is one of the most important infrastructures for the city transportation. The related studies have had an effective role in reducing traffic problems in mega cities concluding enhancement of quality in urban facilities. Ignoring such basics creates typical problems such as; double parking on busy streets with an immense shortage of parking spaces. Furthermore, cargo shipment activities and their applications with a lack of adequate space needed for parking create more difficulties for the transportation. The holy city of Mashhad would be a good case as a metropolitan city with great shortage of parking space especially in the areas densed cargo shipments and an eye catching number of applications which is getting worse each day. However, as a result of mismanagement the problem is getting extended and bigger.
This paper try to find reasonable answers to these intricate questions related to Mashhad transportation difficulties. For this purpose, the first step is to consider, the basic standard of effectiveness and the necessity and the importance of best locations for the parking storage. Then, by evaluating different criterion in an analytical hierarchy method (AHP) the most suitable locations are determined precisely in GIS. Continually, extra efficient alternatives are suggested based on multi criteria decision making techniques such as TOPSIS model and the most suitable sites obtained for parking towers based on the ideal solution. Although the executed methods are evaluated regarding their performance and reliability. Finally, according to the generated answers TOPSIS has reduced 2.2% of transportation difficulties compared to the AHP method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parking tower
  • Multi criteria decision making
  • GIS
  • TOPSIS
  • AHP