ارائه مدل قیمت گذاری رقابتی در حمل و نقل کالاهای ریل پسندزمینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شمال

2 استاد دانشگاه شمال

چکیده

در مقاله حاضر، هدف ارائه مدل قیمت‌گذاری رقابتی در حمل‌ونقل زمینی کالاهای ریل‌پسند است. برای این کار مجموعه‌ای از تکنیکهای کیفی و کمی جهت رسیدن به مدل مناسب و معتبر استفاده شده است. برای استخراج متغیرهای مورد نظر برای مدل از تحلیل محتوای مصاحبه با خبرگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارشناسان و خبرگان وزارت‌راه-وشهرسازی و همچنین شرکت راه‌آهن را شامل می‌شد. پس از تعیین متغیرها با استفاده از مصاحبه، از تکنیک دلفی برای کمی-کردن متغیرها بهره گرفته شد چرا که تمامی متغیرهای مورد بررسی متغیرهای کیفی بوده و باید به متغیرهای کمی تبدیل شوند. پس از کمی‌کردن متغیرها از روش آنتروپی شانون برای وزندهی متغیرهای استخراج شده استفاده شد. سپس با استفاده از مدل تئوری بازی سه سطحی که در آن مردم، دولت و صاحبان‌بار به عنوان ذینفعان در نظر گرفته شدند سود هر یک از عوامل تعیین شد و با استفاده از طراحی آزمایش، پارامترهای تاثیرگذار تعیین شد. در انتها با استفاده از آزمون تی، تاثیر هر یک از پارامترها اندازه‌گیری شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که از بین پارامترهای مورد بررسی، ضریب کشش قیمت در تابع تمایل به توسعه حمل‌ونقل ریلی از سوی دولت و منافع مالیاتی بر سود دولت تاثیرگذار است در حالیکه کاهش هزینه حمل‌ونقل ریلی صرفا بر سود صاحبان بار تاثیرگذار است. سایر متغیرها هیچ تاثیری بر سود مردم، دولت یا صاحبان‌بار ندارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Competitive Modeling in Land Transportation of Rail-Friendly Commodities

نویسندگان [English]

  • mohammadamin rezapour 1
  • gholamreza shirazian 2
1 shomal university
2 teacher of shomal university
چکیده [English]

The purpose of this paper is to present a competitive pricing model for land transportation of rail-friendly goods. For this purpose, a set of qualitative and quantitative techniques has been used to achieve a valid and reliable model. Content analysis of interviews with experts were used to extract the variables for the model. The statistical population of the study included all experts and experts of the Ministry of Roads and Transportation as well as the Railway Company. Delphi technique was used to quantify the variables after determining the variables by interviewing because all the variables studied were qualitative variables and had to be converted into quantitative variables. After quantifying the variables, Shannon entropy method was used to weight the extracted variables. Then, using three-level game theory model in which people, government, and owners were considered as stakeholders, the profits of each factor were determined and influential parameters were determined using experiment design. Finally, the effect of each parameter was measured using T-test. The research findings showed that among the parameters considered, the price elasticity coefficient is influenced by the tendency of government to develop rail transport and tax benefits, while reducing rail freight costs affects only the owners' profits. Is. Other variables have no effect on the profit of the people, the government or the owners of the burden.

کلیدواژه‌ها [English]

  • transportation
  • pricing model
  • rail and roads