پیش‌بینی تصادفات ناشی از بی‌احتیاطی با بهره‌گیری از مدل رگرسیون دوجمله‌ای منفی (مطالعه موردی: بزرگراه‌های برون‌شهری استان همدان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پیام نور یزد عمران

2 گروه علمی عمران، دانشگاه ملایر

چکیده

تصادفات جاده‌ای از عوامل مهم مرگ و میر در کشور بوده و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن، جامعه ما و کل جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جاده‌ای نسبت به تصادفات درون‏شهری از ضایعات سنگین‌تری برخوردار است و به علت سرعت بالای وسایل‌نقلیه، اغلب منجر به خسارات بسیار سنگین جانی و مالی می‌شود. همچنین تصادفات جاده‌ای مهمترین عامل ایجاد مصدومیتها در جهان بوده و یافته‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که 25 درصد تلفات ناشی از مصدومیتها در سطح جهان، ناشی از از مصدومیتهای جاده‌ای است. در این پژوهش با استفاده از اطلاعات تصادفات رخ داده به پیش‌بینی تصادفات ناشی از بی‌احتیاطی رانندگان مقصر در محدوده خاص کریدورهای اصلی استان همدان پرداخته خواهد شد. در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر تصادفات شناسایی شده و سپس مدل‌سازی تصادفات جاده‌ای ناشی از بی‌احتیاطی با استفاده از روش رگرسیون دو جمله‌ای منفی مبتنی بر رویکرد ماکزیمم احتمال انجام شد. داده‏های این تحقیق از اطلاعات تصادفات، ترافیکی و طرح هندسی 945 کیلومتر از شبکه راه‌های استان همدان در چهار محور همدان-ملایر، همدان-اسدآباد، همدان-ساوه و همدان-کبودراهنگ در یک دوره زمانی از سال 91 تا 94 استفاده شده است. از بین 1145 تصادف ثبت شده در منطقه مورد مطالعه تعداد 980 تصادف در قطعات حادثه‌خیز انتخاب شدند که از بین آن تعداد 534 تصادف ناشی از بی‌احتیاطی و در 97 قطعه جهت استفاده در مدل انتخاب شدند. پس از حصول مدل نهایی و صحت‌سنجی آن به‌وسیله آزمون‌های نیکویی برازش، داده‌های استفاده شده در مدل و خارج از مدل مشخص شد. نتایج بررسی نشان داد که شاخص نزدیکی به مراکز جمعیتی، تأثیر بیشتری در تصادفات ناشی از بی‌احتیاطی داشته است و عواملی از قبیل ترکیب شیب و انحنا، ترافیک ساعت تصادف، طول قطعه‌بندی و شیب در مراتب بعدی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predict road accidents resulted from carelessness using negative binomial regression model (A case study of rural highways in Hamadan Province)

نویسندگان [English]

  • seyed farzin faezi 1
  • Mohammad Reza Elyasi 2
1 department of engineering, payame noor university, tehran
2 Civil Engineering Department, Malayer University
چکیده [English]

Road accidents are one of the most important causes of mortality in Iran as severe road injuries, their financial, social and economic consequences threaten our society and the humanity as a whole. Rural road accidents compared to urban road accidents are more damaging and due to high speeds often result in very heavy casualties and financial loss. Road accidents are also the major cause of injuries in the world, and the findings of the World Health Organization show that rural road accidents represent 25% of losses worldwide. In this study, using accident data, we try to predict accidents caused by careless driving in certain area of the main corridors of Hamadan province (in IRAN). At first, the factors affecting the accidents were identified, and then we developed a road accident model using a negative binomial regression method based on the maximum probability approach. We made use of the traffic data and geometric design of 945 km of the Hamadan province road network in four axes of Hamadan-Malayer, Hamadan-Asadabad, Hamadan-Saveh and Hamadan-Kabodarahang(in IRAN) from 2012 to 2015. Out of 1145 accidents recorded in the study area, 980 accidents in accident black spots were randomly selected from a total of 534 accidents caused by careless driving and were selected for use in 97 segments in the model. As the final model was developed and verified by goodness of fit tests, we specified the data to be used in the model and outside the model. The results showed that the indicator of proximity to population centers has the most effect on accidents resulted from the carelessness, and factors such as the slope and curve, traffic crash time, length of segments and slopes are the next effective factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • accident
  • carelessness
  • binomial regression
  • safety
  • Hamedan