بررسی کاربرد مدل جاذبه در تقاضای حمل و نقل هوایی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

استادیار اقتصاد، پژوهشکده مدیریت و حقوق، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری

10.22034/tri.2021.223907.2743

چکیده

تخمین تقاضا و پیش بینی از روندهای آینده حمل و نقل هوایی می تواند اثرات بلندمدت و پایداری را بر وضعیت صنعت هوایی و نهادهای فعال در این صنعت داشته باشد. مدل جاذبه یکی از موفق ترین مدل های توضیح دهنده جریان های دوجانبه در تجارت بین الملل، حمل و نقل، بازاریابی، مهاجرت، و دیگر حوزه هایی که به نوعی به فاصله دو عامل بستگی دارند، می باشد. این مقاله با مروری بر ادبیات موجود در موضوع تقاضای حمل و نقل هوایی و بررسی روش های موجود، نشان می دهد که مدل جاذبه یکی از مهمترین و رایج ترین ابزار ارزیابی جریان های حمل و نقل هوایی مسافر و بار می باشد. همچنین این مقاله، به چالش های موجود در بحث تخمین مدل جاذبه و راهکارهای رفع این گونه چالش ها نیز می پردازد. دو چالش اصلی در ارتباط با تخمین مدل جاذبه، موضوع واریانس ناهمسانی و دیگری مشکل وجود مقادیر صفر است. در حوزه حمل و نقل هوایی نیز این چالش ها در تعیین عوامل موثر بر ترافیک هوایی بار و مسافر خود را نشان می دهد. موضوعاتی نظیر سیاست های هوانوردی، شاخص های اقتصاد کلان، فاصله جغرافیایی، روش های جایگزین حمل و نقل هوایی و غیره از عوامل موثر بر این ترافیک می باشند. مطالعات نشان می دهند که از میان روش های موجود برای تخمین معادله جاذبه، روش برآوردگر حداکثر درستنمایی پواسون (PPML)، بهترین و بهینه ترین روش است که همزمان دو چالش مطح شده در بالا را در نظر می گیرد. نهایتاً از آنجا که صنعت هوایی، یک صنعت با حاشیه سود پایین است، نتایج این گونه تحلیل ها می تواند باعث تخصیص کارای منابع در سطوح مختلف صنعت شده و به استفاده بهینه از امکانات شامل هواپیماها، فرودگاه ها، خدمات و غیره منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An assessment of applications of gravity model in air transportation demand

نویسنده [English]

  • Mahdi Gholami
Assistant Professor of Economics, Management & Law Department, Aerospace Research Institute, Ministry of Science Research and Technology
چکیده [English]

Estimating demand and forecasting future aviation trends can have long-term and sustained effects on the status of the aviation industry and the entities active in this industry. The gravity model is one of the most successful models explaining bilateral flows in international trade, transportation, marketing, migration, and other areas that somehow depend on two factors. Reviewing the existing literature on aviation demand and examining existing methods, shows that the gravity model is becoming one of the most important and most popular tools for evaluating air passenger and air cargo flows. This article addresses the challenges which are prevalent in estimating gravity models and also solutions to such challenges. The two main challenges associated with gravity model estimation are the problem of zero flow values and the heteroscedasticity problem which are almost present in any gravity model research. In the field of air transport, these challenges are also identified in determining the factors affecting air passenger/freight traffic. Issues such as aviation policies, macroeconomic indicators, distances effects, alternative modes of transportation, and presence of low-cost carriers and so on, are some of influential factors in this air traffic. The paper shows that among the methods available for estimating the gravity equation, the Poisson Maximum Likelihood Estimator (PPML) is the best and most optimal method that simultaneously considers the two challenges discussed above. Ultimately, the results of such analyses will be used at different levels of the industry and will result in the optimal use of facilities including aircraft, airports, services and more. Finally, since the air transport industry is a low-profit margin industry, the findings of such analyses can result in efficient allocation of resources at different levels and lead to optimal utilization of facilities such as airplanes, airports, services, etc.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Air Travel
  • Gravity Model
  • Estimation methods
  • Poisson Pseudo-Maximum Likelihood (PPML)