مدیریت جریان ترافیک هوایی پروازهای ورودی با رویکردMOGWO و NSGAII (مطالعه موردی: فرودگاه بین المللی مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 مدرس/

3 مدرس

10.22034/tri.2022.296330.2930

چکیده

فرود آمدن زودتر یا دیرتر از زمان مشخص شده هزینه ای را برای هر پرواز به همراه دارد و تکنیک‌های موجود، فاکتورهای زمانی را اندازه گیری نمی‌کنند در نتیجه هزینه جریمه تاخیر بسیار بالا است و این در حالی است که تکنیک‌های فراوانی در جهت کاهش این جریمه وجود دارد بدین منظور در این مقاله مسئله ALP بررسی شده و سپس به کمک یک تابع بهینه‌سازی مدلی جهت افزایش کارایی ارائه شده است به طور کلی مشکل توالی وظایف تعیین ترتیب اجرای آنها روی ماشین‌ها به منظور کاهش (یا افزایش) معیار مورد نظر می‌باشد در مسئله‌ی بهینه‌سازی تعیین ترتیب عملیات ورود، هم در مقررات و هم در نشریات علمی مورد توجه است. در مراحل اولیه توالی ترافیک هوایی از مدیریت ورودی ها و ناوبری مبتنی بر ویژگی به منظور گسترش افق‌های طراحی استفاده می‌شود و امکان بررسی ترافیک را در هردو حالت بلند شدن و نشستن هواپیما امکان پذیر می‌کند.لذا در این مقاله بر توالی فرود هواپیماها متمرکز است و این امر را با بررسی پارامترهایی مانند کاهش هزینه-های اپرون و پارکینگ، به حداقل رساندن زمان‌های تاخیر و زودرسی و همچنین حداقل کردن هزینه‌های مصرف سوخت انجام می‌دهد. در نهایت این مقاله قصد بر این است با استفاده از الگوریتم‌های نظری تایید شده و تطبیق آنها با چالش‌های موجود در زمینه زمان‌بندی روشی جدید جهت بهبود کیفیت برنامه‌های زمان‌بندی و کاهش زمان انجام آن بدست آورد در این راستا آزمایش‌های تجربی انجام گرفته روی مجموعه داده‌های فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد انجام گرفت و نشان داد که می‌توان با این روش بهتر به اهداف اصلی زمان-بندی دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Air traffic flow management of incoming flights with MOGWO and NSGAII approach (Case study: Mashhad International Airport)

نویسندگان [English]

  • Houshang Taghizadeh 1
  • manezhe teimoori 2
  • jafar poor mahmoud 3
  • morteza honarmand 3
1 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 teacher
3 teacher
چکیده [English]

Landing earlier or later than the specified time will cost each flight, and existing techniques do not measure time factors, so the cost of delay penalties is very high, while there are many techniques. In order to reduce this penalty, in this article, the ALP problem is investigated and then, with the help of an optimization function, a model to increase efficiency is presented. In general, the problem of sequencing tasks to determine the order of their execution on machines to reduce Or increase) is the criterion in question in optimizing the order of entry operations, both in regulations and in scientific journals. In the early stages of air traffic sequencing, feature-based inbound management and navigation are used to expand design horizons, enabling traffic surveillance in both take-off and landing modes. The aircraft landing sequence is centralized by examining parameters such as reducing apron and parking costs, minimizing latency and early arrival times, and minimizing fuel consumption costs. Finally, this paper intends to obtain a new way to improve the quality of scheduling programs and reduce their execution time by using theoretically validated algorithms and adapting them to the challenges of scheduling. Experimental experiments were performed on the data set of Mashhad Shahid Hasheminejad International Airport and showed that the main scheduling objectives can be better achieved with this method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Air Traffic
  • Flow Management
  • MOGWO
  • NSGAII