انتخاب استراتژی بازیابی برنامه اولیه پهلوگاه در شرایط وقوع اختلال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

2 عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

10.22034/tri.2022.301696.2940

چکیده

بندرها به‌عنوان مرکزهای مهمی محسوب می‌شوند که حمل‌ونقل دریایی را به سایر روش‌های حمل‌ونقل متصل می‌کنند. از این‌جهت، بندرها را زیرساخت‌های مهمی برای حمل‌ونقل کالا، تجارت جهانی و درنتیجه برای اقتصاد جهانی می‌دانند. بنابراین، بهینه‌سازی برنامه‌ها و عملیات بندر، نقش بسیار مهمی در هزینه‌های حمل کالا و درآمدهای بندر خواهد داشت. دو مسئله تخصیص پهلوگاه و تخصیص جرثقیل اسکله مسائلی هستند که حل بهینه آن‌ها می‌تواند بر روی سرعت و هزینه حمل‌ونقل کالا تاثیرگذار باشد. این مقاله قصد دارد دو مسئله تخصیص پهلوگاه و تخصیص جرثقیل اسکله را به‌صورت ادغامی مدل‌سازی و با استفاده از دو الگوریتم فرا ابتکاری (ژنتیک و جستجوی ممنوعه) حل کند. از طرفی، برنامه‌ریزی پهلوگاه در یک محیط دارای اختلال قرار دارد و ممکن است اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای در حین اجرای برنامه رخ دهد و هزینه‌های مضاعفی را برای بندر دربر داشته باشد و یا حتی مانع از اجرای برنامه اولیه شود؛ بنابرین برنامه پهلوگاه را باید پس از وقوع اختلال بازیابی کرد. در این مقاله دو استراتژی بازیابی برنامه پهلوگاه، استراتژی برنامه‌ریزی مجدد و استراتژی مدیریت اختلال، با هم مقایسه می‌شوند. برای ارزیابی مدل‌ها از داده‌های ورود و خروج کشتی‌ها در بندر شهید رجایی استفاده می‌شود. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که روش برنامه‌ریزی مجدد پاسخ بهتری را گزارش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Selecting Strategy for berth plan recovery in the disrupted situation

نویسندگان [English]

  • Ali Omidvarpanah Ahmadabadi 1
  • Abdolreza Sheikholeslami 2
1 M.Sc, department of civil engineering Iran University of Science and technology
2 Assistant Professor, department of civil engineering, Iran university of science and technology.
چکیده [English]

Ports are important hubs connecting maritime transportation to other transportation modes. So, ports are considered important infrastructures for freight transportation, world trade, and the global economy. Consequently, optimizing port plans and operations will play a significant role in transportation costs and port revenues. Berth allocation and quay crane assignment are two problems whose optimal solution can affect freight transportation costs. This paper solves the berth allocation problem and the quay crane assignment problem by integratively modeling two meta-heuristic algorithms (genetics and restricted search). On the other hand, berth planning is in a disrupted environment, and unexpected events may occur during the plan's implementation and incur additional costs for the port or even prevent the implementation of the initial program; Therefore, the berth program must be recovered after the disruption. Recovery of the initial plan is usually made with two strategies: rescheduling and disruption management. This paper compares the two strategies of rescheduling and disruption management. The data from Shahid Rajaei port is used to evaluate the models and recovery strategies. The numerical results of this paper showing better performance for rescheduling strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Berth Plan Recovery
  • Berth Planning
  • Rescheduling
  • Disruption Management