• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه حمل و نقل
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1387)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. (1395). بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره). پژوهشنامه حمل و نقل, (), -.
سید محمدرضا موسوی; همایون یوسفی; مصطفی زارع دوست; مجتبی عباسپور. "بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)". پژوهشنامه حمل و نقل, , , 1395, -.
موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. (1395). 'بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)', پژوهشنامه حمل و نقل, (), pp. -.
موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره). پژوهشنامه حمل و نقل, 1395; (): -.

بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1395  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سید محمدرضا موسوی email 1؛ همایون یوسفی2؛ مصطفی زارع دوست3؛ مجتبی عباسپور4
1دانش آموخته
2هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
3سازمان بنادر و دریانوردی- بندر شهید رجایی
4خرمشهر اقتصاد و مدیریت
چکیده
امروزه نقش بنادر به عنوان دروازه‌های تجاری و نقاط مواصلاتی هر کشور دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد و حجم بسیار بالایی از کالاها از طریق بنادر، به داخل یا خارج کشور منتقل می‌گردد. با توجه به افزایش میزان تنوع کالاها و رشد اقتصاد جهانی، بنادر برای اینکه بخواهند در بازار جهانی، توان رقابت داشته باشند باید جهت بهبود عملکرد خود اقدامات لازم را انجام دهند. بنابراین برای صاحبان کالا، کیفیت و سرعت، نقش بسزایی را در انتخاب بندر ایفا می‌کند.
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتی‌های تجاری و میزان تأثیر گذاری عوامل عملیاتی و زیرساختی بر کاهش این زمان در بندر امام خمینی (ره)، در بازه زمانی ابتدای فروردین سال 94 تا پایان اسفند سال 94، طی دو مرحله تهیه و تنظیم شده است. در ابتدا با مصاحبه با مدیران و کارشناسان، عوامل اثر گذار بر زمان حضور کشتی‌ها در بندر از طریق توزیع پرسشنامه و همچنین مطالعه پیشینه مرتبط با پژوهش شناسایی شدند و سپس کلیدی‌ترین عوامل اثرگذار بر زمان حضور کشتی‌ها با استفاده از پاسخ‌های کارشناسان و از طریق مقیاس لیکرت، استخراج گردیدند و در مرحله بعد به اولویت بندی این عوامل، به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert Choice پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که عدم تحویل مدارک مربوط به کشتی به بندر در زمان ورود به لنگرگاه خارجی با 33.3%، بعنوان مهم‌ترین اولویت و عدم آمادگی تجهیزات جهت تخلیه و بارگیری برای هر انواع مختلف کالا با 20.8%، عدم آمادگی جهت پهلوگیری بدلیل اشغال اسکله با 19.9%، عدم تخلیه و بارگیری 24 ساعته با 10.6%، ضعیف بودن خدمات ریلی در بندر با 8% و مسدود شدن کانال دسترسی بدلیل انجام مانور نظامی با 7.2%، به ترتیب اولویت دوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.
کلیدواژه‌ها
زمان خدمت_دهی؛ زمان انتظار؛ زمان حضور در بندر؛ تخلیه؛ بارگیری
موضوعات
حمل و نقل دریایی
عنوان مقاله [English]
Investigation and ranking the effective factors of reducing the port time of Merchant ships in the port of Imam Khomeini
چکیده [English]
Today ports have significant role as the trading gates of each country and huge number of goods are transfered inside or outside of country through these ports. due to the Increasing diversity in goods and also global economy development, ports for competing in the global market; they must do necessary task to improve their work. So for the owner of goods, quality and rapidity play important role for choosing the right port.
For identifying and prioritizing the factors of reducing port time of trading ships and also amount of influence of operating and infrastructure factors in reducing this time in Imam Khomeini port from the farvardin 1394 to esfand 1394, we produce our work in two sections. First we recognized the factors that influence port time of ships in port by distribution of questionnaires and interviewing with managers and experts, and also by studying the history of research. And then the key factors in port time of ship have been extracted using experts's answers through Likert scale. And in the next step we prioritized these factors by using Analytic Hierarchy Process and ''Expert Choice'' software. The results show that, non-delivery of documents of the ships in the time of arrival into outer anchorage with 33% is the most important priority, and also lack of preparation for loading and unloading equipment for different types of goods with 20.8%, lack of readiness for mooring berth occupancy with 19.9%, lack of 24 -hour loading and unloading with 10.6%, poor rail service in the port with 8%, blocking access channels because doing military exercises with 7.2% are the second to six priorities.
کلیدواژه‌ها [English]
Service Time, Waiting time, Port Time, loading, Unloading
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,084
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.