موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. (1395). بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره). پژوهشنامه حمل و نقل, (), -.
سید محمدرضا موسوی; همایون یوسفی; مصطفی زارع دوست; مجتبی عباسپور. "بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)". پژوهشنامه حمل و نقل, , , 1395, -.
موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. (1395). 'بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)', پژوهشنامه حمل و نقل, (), pp. -.
موسوی, سید محمدرضا, یوسفی, همایون, زارع دوست, مصطفی, عباسپور, مجتبی. بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره). پژوهشنامه حمل و نقل, 1395; (): -.
بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری در بندر امام خمینی (ره)
امروزه نقش بنادر به عنوان دروازههای تجاری و نقاط مواصلاتی هر کشور دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد و حجم بسیار بالایی از کالاها از طریق بنادر، به داخل یا خارج کشور منتقل میگردد. با توجه به افزایش میزان تنوع کالاها و رشد اقتصاد جهانی، بنادر برای اینکه بخواهند در بازار جهانی، توان رقابت داشته باشند باید جهت بهبود عملکرد خود اقدامات لازم را انجام دهند. بنابراین برای صاحبان کالا، کیفیت و سرعت، نقش بسزایی را در انتخاب بندر ایفا میکند. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر کاهش زمان حضور کشتیهای تجاری و میزان تأثیر گذاری عوامل عملیاتی و زیرساختی بر کاهش این زمان در بندر امام خمینی (ره)، در بازه زمانی ابتدای فروردین سال 94 تا پایان اسفند سال 94، طی دو مرحله تهیه و تنظیم شده است. در ابتدا با مصاحبه با مدیران و کارشناسان، عوامل اثر گذار بر زمان حضور کشتیها در بندر از طریق توزیع پرسشنامه و همچنین مطالعه پیشینه مرتبط با پژوهش شناسایی شدند و سپس کلیدیترین عوامل اثرگذار بر زمان حضور کشتیها با استفاده از پاسخهای کارشناسان و از طریق مقیاس لیکرت، استخراج گردیدند و در مرحله بعد به اولویت بندی این عوامل، به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert Choice پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که عدم تحویل مدارک مربوط به کشتی به بندر در زمان ورود به لنگرگاه خارجی با 33.3%، بعنوان مهمترین اولویت و عدم آمادگی تجهیزات جهت تخلیه و بارگیری برای هر انواع مختلف کالا با 20.8%، عدم آمادگی جهت پهلوگیری بدلیل اشغال اسکله با 19.9%، عدم تخلیه و بارگیری 24 ساعته با 10.6%، ضعیف بودن خدمات ریلی در بندر با 8% و مسدود شدن کانال دسترسی بدلیل انجام مانور نظامی با 7.2%، به ترتیب اولویت دوم تا ششم را به خود اختصاص دادهاند.
Investigation and ranking the effective factors of reducing the port time of Merchant ships in the port of Imam Khomeini
چکیده [English]
Today ports have significant role as the trading gates of each country and huge number of goods are transfered inside or outside of country through these ports. due to the Increasing diversity in goods and also global economy development, ports for competing in the global market; they must do necessary task to improve their work. So for the owner of goods, quality and rapidity play important role for choosing the right port. For identifying and prioritizing the factors of reducing port time of trading ships and also amount of influence of operating and infrastructure factors in reducing this time in Imam Khomeini port from the farvardin 1394 to esfand 1394, we produce our work in two sections. First we recognized the factors that influence port time of ships in port by distribution of questionnaires and interviewing with managers and experts, and also by studying the history of research. And then the key factors in port time of ship have been extracted using experts's answers through Likert scale. And in the next step we prioritized these factors by using Analytic Hierarchy Process and ''Expert Choice'' software. The results show that, non-delivery of documents of the ships in the time of arrival into outer anchorage with 33% is the most important priority, and also lack of preparation for loading and unloading equipment for different types of goods with 20.8%, lack of readiness for mooring berth occupancy with 19.9%, lack of 24 -hour loading and unloading with 10.6%, poor rail service in the port with 8%, blocking access channels because doing military exercises with 7.2% are the second to six priorities.
کلیدواژهها [English]
Service Time, Waiting time, Port Time, loading, Unloading