1معاون مرکز تحقیقات قیر و مخلوط های آسفالتی (ABRC)، دانشگاه علم و صنعت ایران.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
2دانشگاه سمنان، دانشکده عمران
چکیده
امروزه با افزایش میزان بار و حجم ترافیک عبوری از روسازیهای آسفالتی، افزایش دوام و مقاومت این نوع مخلوطها بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفتهاست. از عوامل مؤثر در افزایش کیفیت آسفالت تولیدی، بهکارگیری فیلر مناسب میباشد. اگرچه فیلر در مقادیر کم برای تهیه مخلوطهای آسفالتی استفاده میشود، اما تأثیر بسزای آن کاملاً مشخص گردیده و تحقیقات وسیعی نیز در این مورد انجام شده است. فیلر بهعنوان بخش ریزدانه، نقش مؤثری در خصوصیات مکانیکی و رفتاری مخلوط آسفالتی برعهده دارد و قفل و بست مصالح را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد. از طرفی، نتایج تحقیقات نشان میدهند که اغلب خاکسترهای زیستتوده دارای عناصر متعددی هستند که برای آسفالت مفیدند. خاکستر پوسته برنج که یک خاکستر زیست توده محسوب میشود یکی از محصولات ضایعاتی بهدستآمده از کورهها در نیروگاهها است که در اثر سوختن پوسته برنج بهدست میآید. در حال حاضر خاکستر پوسته برنج، بهدلیل داشتن خصوصیات مفید در صنایع تولید بتن بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. در این تحقیق از خاکستر پوسته برنج به عنوان جایگزین بخشی از فیلر (پودر سنگ) در مخلوط آسفالتی گرم استفاده شد. ابتدا نمونههای مارشال برای تعیین میزان قیر بهینه بر اساس دانهبندی شماره 4 و 5 در درصدهای 0، 25، 50، 75 و 100 درصد خاکستر پوسته برنج، جایگزین پودر سنگ بهعنوان فیلر، ساخته شد. سپس نمونههای جدیدی با درصد قیر بهینه بهدستآمده و بر اساس دانهبندیهای قبلی آماده شد. در پایان میزان تاثیر استفاده از خاکستر پوسته برنج در پدیدهی شیارشدگی، حساسیت رطوبتی و مدول برجهندگی مخلوط آسفالتی گرم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از این افزودنی به میزان بهینه، عملکرد آسفالت را به طور چشمگیری بهبود میبخشد.
Performance Evaluation of Hot Mix Asphalt Modified with RHA
نویسندگان [English]
Hassan Divandari1؛ Seyed reza Sajadi2
1Faculty Member
2semanan university
چکیده [English]
Nowadays, by increasing of the load and volume of traffic passing through asphalt pavements, increase in the durability and resistance of these types of mixtures have become more of interest to researchers. Using appropriate filler is of the factors affecting the quality of asphalt production. Although low amounts of fillers are used for preparing asphalt mixtures, their significant influence has become specified and wide researches have been performed on this subject. As the fine part, filler has an effective role on the mechanical and behavioral properties of asphalt mixture and influences the interlock of materials, intensively. Some results indicate that most of biomass ashes are of various elements that are useful for asphalt. Rice husk ash, which is considered as a biomass ash, is one of the waste products obtained from furnaces at power plants, which is obtained due to the burning of rice husk. Currently, rice husk ash is widely used due to its beneficial properties in the concrete production industry. In this research, rice husk ash was used as a replacement for a part of filler (rock powder) in hot mix asphalt. First, Marshall samples were prepared to determine the optimum bitumen content based on grading No. 4 and 5 in the percentages of 0, 25, 50, 75 and 100 of rice husk ash, as the replacement of the rock powder. Then, new samples with optimum bitumen content were obtained and prepared according to the previous gradation. Finally, the effect of using rice husk ash on rutting phenomena, moisture sensitivity and resilient modulus of hot mix asphalt was investigated. The results showed that using this additive by an optimum extent improves the asphalt performance, significantly.