• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه حمل و نقل
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1387)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
گنجی زهرایی, هادی. (1396). ارایه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران. پژوهشنامه حمل و نقل, (), -.
هادی گنجی زهرایی. "ارایه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران". پژوهشنامه حمل و نقل, , , 1396, -.
گنجی زهرایی, هادی. (1396). 'ارایه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران', پژوهشنامه حمل و نقل, (), pp. -.
گنجی زهرایی, هادی. ارایه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران. پژوهشنامه حمل و نقل, 1396; (): -.

ارایه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1396  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
هادی گنجی زهرایی email
پژوهشکده حمل و نقل بخش اقتصاد حمل و نقل و توسعه پایدار
چکیده
مدیریت ریسک درآمدی در قراردادهای مشارکت خصوصی-عمومی از موارد پراهمیت برای مشارکت یا عدم مشارکت بخش خصوصی، سوددهی یا شکست پروژه است. در این مقاله مدل مالی برای انتخاب شیوه تضمین درآمد بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی ارائه شده است. شیوه درآمد بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آزادراهی شامل دریافت عوارض، پرداخت ثابت سالیانه، پرداخت پلکانی و پرداخت با نرخ رشد می‌تواند باشد. با این‌ مدل مقایسه‌ای بین هر یک از این روش‌ها از نظر بار مالی، حداقل و حداکثر پرداختی، نیرمندی در مقابل آزمون استرس مالی، تاثیر ترافیک بر انتخاب شیوه درآمد و امکان اجرا، می‌توان انجام داد. مدل ارائه شده، برای دو پروژه اردکان-مهریز و شیراز-بوشهر به‌کار برده شده است. برای پروژه اردکان-مهریز، به‌دلیل ترافیک کم امکان استفاده دولت با روش حال حاضر اجرای پروژه‌های مشارکتی وجود ندارد. در پروژه شیراز-بوشهر به دلیل داشتن ترافیک مناسب، استفاده ترکیبی از روش‌های پرداخت سالیانه امکان‌پذیر است. در این پروژه برای پرداخت ثابت سالیانه مبلغ 177ر7، پرداخت ی برای 5 سال اول بهره برداری باید 301 میلیارد ریال دولت پرداخت کند که 402ر21 میلیارد ریال هزینه در بر دارد با استفاده از روش پرداختی سالیانه متورم شده با نرخ تورم و نرخ رشد ترافیک، شروع پرداخت 581 میلیارد ریال برآورد می‌شود، و مابلاتفاوت پرداخت دولت و درآمد حاصل از پروژه 742ر5 میلیار ریال خواهد بود. با توجه به بار مالی و امکان اجرا، پرداخت پلکانی راه‌حلی برای این دست از قرادادها می‌تواند باشد.
کلیدواژه‌ها
مشارکت عمومی- خصوصی در ازادراه ها؛ تضمن حداقل درآمد؛ پرداخت ثابت
موضوعات
اقتصاد حمل و نقل
عنوان مقاله [English]
PPP Revenue Risk Model Management of Freeways in Iran
چکیده [English]
Revenue risk is the most important risk in PPP highway. In this paper it is introduce a financial model for choosing concessioner revenue risk guarantee. It includes BOT-Annuity, step BOT-annuity, inflation increase Payment. It is possible with this to comparing budget burn to government, minimum and maximum payment, robustness against financial stress test, impact of traffic, affordability for government and possibility for implication. This is used for two Iranian highways Ardakan-Mehriz, Shiraz-Boshehr. The first project does not have enough yearly traffic volume, so it is hardly to use any of mentioned revenue methods. In contrast, the second one, it is possible to use individual or mix of those methods. For this, in BOT-annuity, it should be paid 7177 Milyard Rial yearly. If it is proposed step payment, it needs to be paid at least 301 Milyard Rial for first five years. At the end it will cost 21402 Milyard Rial for government. The other opportunity is inflation model the total government expenditure will be 5742 milrad Rial and start with 581 Milrad Rial for first year of operation. So, step payment could be the best approach for these kinds of projects.
کلیدواژه‌ها [English]
PPP, Minimum Revenue Guarantee, BOT-Annuity
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 70
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.