• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
پژوهشنامه حمل و نقل
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1387)
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
طاهری امیری, محمدجواد, همتیان, میلاد, حقیقی, فرشیدرضا, کیا, نبی الله. (1397). بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه. پژوهشنامه حمل و نقل, (), -.
محمدجواد طاهری امیری; میلاد همتیان; فرشیدرضا حقیقی; نبی الله کیا. "بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه". پژوهشنامه حمل و نقل, , , 1397, -.
طاهری امیری, محمدجواد, همتیان, میلاد, حقیقی, فرشیدرضا, کیا, نبی الله. (1397). 'بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه', پژوهشنامه حمل و نقل, (), pp. -.
طاهری امیری, محمدجواد, همتیان, میلاد, حقیقی, فرشیدرضا, کیا, نبی الله. بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه. پژوهشنامه حمل و نقل, 1397; (): -.

بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1397  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدجواد طاهری امیری1؛ میلاد همتیان2؛ فرشیدرضا حقیقی email orcid 3؛ نبی الله کیا4
1دانشجوی دکترای عمران دانشگاه صنعتی بابل
2دانشجوی دکتری، گروه صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران
3صنعتی نوشیروانی بابل عمران
4کارشناس ارشد، گروه عمران، موسسه آموزش عالی طبری بابل
چکیده
امروزه حمل ‌و ‌نقل یکی از ارکان اصلی رونق اقتصادی در جهان محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ابزار حمل‌ و ‌نقل در ایران و جهان، راه‌آهن است که دلیل اصلی آن هزینه مناسب در مقابل قابلیت جابه‌جایی و انتقال حجم زیادی از مسافر و کالا می‌باشد. افزایش جمعیت و توسعه مراودات اقتصادی باعث شده تا میزان بهره‌برداری از زیرساخت‌های حمل‌ و ‌نقل و به ‌خصوص راه‌آهن افزایش یابد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه سامانه‌ی ریلی کشور از قدیمی‌ترین شریان‌های حمل‌و‌نقل می‌باشد، در معرض بحران استهلاک و تخریب قرار دارد. پل‌ها به‌ عنوان مهم‌ترین زیرساخت راه و راه‌آهن، بیشترین آسیب‌پذیری را در پدیده‌ی افزایش بهره‌برداری دارند که در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از این آسیب‌پذیری در نقاطی از سامانه‌ی ریلی کشور دیده ‌شده و مسئولین امر را به فکر انداخته است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر تمهیدات تعمیر و نگهداری منظم و مقاوم‌سازی جهت افزایش ظرفیت این پل‌ها دیده نشود، عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر پیرو تمامی موارد مذکور و با هدف کمک به سیستم مدیریت پل ایران، با مطالعه‌ی موردی روی پل‌های بتنی قطعه‌ی زیرآب – گرگان محور گرمسار – گرگان راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 جمهوری اسلامی ایران به بهینه‌سازی اقدامات اصلاحی آن‌ها پرداخته است. برای بهینه‌سازی اقدامات اصلاحی از الگوریتم فراابتکاری بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه استفاده شده است. همچنین با توجه به چهار سناریو جهت انتخاب تعداد پل‌های تحت تعمیر و 16 حالت مسئله جهت حل توسط الگوریتم تعریف ‌شده، حالت‌های مناسب و بهینه در سناریوها و بودجه‌های مختلف، با هدف به‌ کارگیری در استراتژی‌های تعمیر و نگهداری و کسب بیشترین اثربخشی معرفی شدند.
کلیدواژه‌ها
پل راه‌آهن؛ خرابی؛ تعمیر‌ و ‌نگهداری؛ بهینه‌سازی چندهدفه؛ الگوریتم فراابتکاری
موضوعات
زیرساختهای حمل و نقل -پلهای راه آهن
عنوان مقاله [English]
Optimization of maintenance and repair strategies for concrete bridges of north and northeastern railways 2 (Zirab-Gorgan axis) by multi objective particle swarm optimization
نویسندگان [English]
Mohammad Javad Taheri Amiri1؛ Milad Hematian2؛ Nabiollah Kiya4؛
1PhD student, Babol Noshirvani University of Technology
2PhD student, Department of Industrial Engineering, Mazandaran University of Science and Technology
4MSc, Department of civil engineering, Tabari University of Babol
چکیده [English]
Todays, transportation is one of the main elements of economic prosperity in the world and railway is one of the most important methods of transportation in Iran and in the world, which the main reason of its utilization is the appropriate cost against the capability of a great mass of goods and a large number of passenger’s transportation. Population growth and development of economic relations have led to increase utilization of transportation infrastructures, especially railways. Our country is not an exception and knowing that the railway system is one of the oldest transportation arteries, it is in danger of amortization and destruction. Bridges, as the most important road and railway infrastructure, have the most vulnerable in utilization increase phenomena that some signs of vulnerability are seen in parts of the railway system in recent years, and set the authorities thinking. The important point is that if regular maintenance and retrofitting programs in order to increase the capacity of these bridges are not arranged, it will lead to irreparable consequences. In order to help Iran bridge management system with considering all above issues, the present study prioritizes the need for maintenance and also optimization of corrective actions of the bridges of Zirab – Gorgan part in Garmsar – Gorgan line of north and north-east 2 Islamic Republic of Iran railway by the study on them. To do that, the multi – objective particle swarm optimization Meta-heuristic algorithm is used for the optimization of corrective actions. Also considering the four scenarios to select the number of bridges under repair and 16 conditions of problem to be solved by the defined algorithm, the proper and optimized conditions is introduced in different scenarios and budgets to use in maintenance strategies and the most effectiveness achievement.
کلیدواژه‌ها [English]
Railway Bridge, destruction, maintenance, Multi objective Optimization, Metaheuristic Algorithm
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 38
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.