روح الامینی, حامد, حسنی, ابوالفضل, کریمی, ارسطو, قبادی پور, بهروز. (1397). ارئه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک. پژوهشنامه حمل و نقل, (), -.
حامد روح الامینی; ابوالفضل حسنی; ارسطو کریمی; بهروز قبادی پور. "ارئه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک". پژوهشنامه حمل و نقل, , , 1397, -.
روح الامینی, حامد, حسنی, ابوالفضل, کریمی, ارسطو, قبادی پور, بهروز. (1397). 'ارئه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک', پژوهشنامه حمل و نقل, (), pp. -.
روح الامینی, حامد, حسنی, ابوالفضل, کریمی, ارسطو, قبادی پور, بهروز. ارئه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک. پژوهشنامه حمل و نقل, 1397; (): -.
ارئه مدل خستگی در تیرهای بتن غلتکی مسلح شده با الیاف ماکروسنتتیک
1دانشکده مهندسی عمران و محسط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2دانشگاه تربیت مدرس- فنی - مهندسی
3دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس
4دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
چکیده
بتن غلتکی یک بتن با اسلامپ صفر و مخلوطی خشک است که بهوسیله غلتک برای رسیدن به چگالی لازم متراکم میگردد. در مقایسه با بتن معمولی، این بتن با میزان سیمان کمتری به مقاومت یکسان میرسد. بااینحال، یکی از موانع اصلی در جهت توسعه استفاده از این نوع بتن در روسازی راه، مقاومت سایشی پایین و عدم امکان استفاده از داول و میلگرد است. یکی از راهکارهای بهبود مشخصات این نوع بتن استفاده از الیاف میباشد. در این تحقیق الیاف ماکروسنتتیک جهت مسلح نمودن این نوع بتن استفاده گردید. آزمایشهای مکانیکی شامل آزمایش مقاومت فشاری، کشش غیرمستقیم و آزمایش تیر خمشی بر روی دو درصد مصرفی از این الیاف صورت پذیرفت، همچنین رفتار ترکخوردگی و خستگی با استفاده از تیر خمشی سهنقطهای با شیار مورد ارزیابی قرار گرفت. بیشترین اثر الیاف را میتوان به ترتیب بر روی انرژی شکست (رفتار پس از ترکخوردگی)، مقاومت خمشی و مقاومت کششی غیرمستقیم بیان نمود. این در حالی است که الیاف اثرگذاری چشمگیری بر روی مقاومت فشاری ندارد. نتایج حاصلشده از آزمایش خستگی و تحلیل آماری صورت پذیرفته، بیانگر اثرگذاری معنادار به ترتیب نسبت تنش، درصد الیاف و انرژی شکست بر عمر خستگی تیر بتن غلتکی است
1Civil and Environmental Engineering Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2Civil and Environmental Engineering Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3PhD student, Tarbiat Modares
4civil engineering department, Tehran university of science and technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Roller-compacted concrete (RCCP) is a zero-slump and stiff-dry mixture which is usually placed with an asphalt paver and compacted by conventional vibratory roller compactors to achieve the required density. Typically, the RCCP is constructed without joint. It needs neither forms nor surface finishing, nor does it contain bar reinforcing and dowels. Consequently, considering a proper mix design, load transfer can be achieved through aggregate interlock. Nevertheless, RCCP can be reinforced with fibres in order to improve the durability, flexural strength, load transfer capacity, and so on. Accordingly, this research was conducted to study the effects of fibres on the mechanical properties of RCCP and present a prediction fatigue model based on third-point beam fatigue test. Based on three-point bending test results on notched beam, fibre, cement, and water linearly affect the flexural strength. However, fibre tended to influence the fracture energy more significantly than flexural strength. It was found that stress ratio, fibre content and fracture energy was the siginficant term to predict fatigue life, respectively.
کلیدواژهها [English]
Roller Compacted Concrete Pavement, Mechanical properties Fracture toughness, Fatigue life