انتخاب روشهای بهینه تعمیر و نگهداری برای روسازی‌های شمال کشور با توجه به نوع خرابی‌های موجود و تخصیص بهینه اقدامات اصلاحی برای آنها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای عمران دانشگاه صنعتی بابل

2 دانشجوی دکترای صنایع دانشگاه علوم فنون مازندران

3 صنعتی نوشیروانی بابل عمران

4 کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت موسسه آموزش عالی طبری بابل

چکیده

شبکه راه‌ها یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه بوده و جزء سرمایه‌های ملی کشورها محسوب می‌گردد. حفظ و نگهداری این سرمایه کلان نیازمند برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و فعالیت مستمر تعمیر و نگهداری شبکه راه‌ها می‌باشد. در گذشته، روش‌های تعمیر و نگهداری سنتی بر روی فعالیت‌های ذاتا اصلاحی یا سازه‌ای متمرکز شده بودند. از آنجا که اقدامات نگهداری پیشگیرانه عمر سرویس‌دهی و بهره‌برداری روسازی را افزایش داده و کاهش هزینه‌های بلند مدت تسهیلات راه را بدنبال خواهد داشت، امروزه نظریه اجرای نگهداری و تعمیرات قبل از آغاز اضمحلال بیشتر مورد توجه مدیران روسازی راه‌ها قرار گرفته است. مسیرهای بین شهری پرتردد استان مازندران، به ویژه شهرهای توریستی استان در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است، که پنج مسیر (ده مسیر رفت و برگشت) به دلیل ترافیک بالا و تردد وسایل نقلیه (میانگین تردد در ساعت) انتخاب شده است. برای حل این مسئله، پس از کدنویسی در نرم افزار متلب، براساس مدل ریاضی تعریف شده و الگوریتم مورد نظر، حالتهای مختلفی براساس بازه‌های مختلف، تعداد انتخاب مسیر از دسته‌های تعمیراتی و سقف بودجه‌ی محدود در نظر گرفته شده، تعریف و طبق همین حالتها، خروجی‌های مطلوب از نرم افزار متلب گرفته شده است. پس از تشریح مشخصات جوابهای مسئله در حالت‌های مختلف تعریف شده، به بررسی تغییرات هزینه، مطلوبیت و تعداد کل مسیرهای انتخاب شده و همچنین تعداد مسیرهای انتخابی از هر دسته تعمیراتی نسبت به تغییرات بودجه محدود پرداخته شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Selection the Optimal Methods for Pavement Maintenance Northern According to the Type of Damage and Remedial Action for their

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Taheri Amiri 1
  • Milad Hematian 2
  • Mostafsa Sadeghzadeh 4
1 PhD student, Department of civil engineering, Babol university of technology
2 PhD student, Department of civil engineering, Mazandaran university of science and technology
4 MSc, Depatment of civil engineering, Tabari University of Babol
چکیده [English]

Road network is one of the main infrastructure developments and it is considered as the national capital. Maintaining this huge capital requires long-term planning and continuous activity of maintenance. In the past, traditional maintenance methods were focused on activities intrinsically or structures. Because preventative maintenance measures to increase pavement life-time service-systems and decrease the cost of long-term facilities, the theory carry out maintenance before the start of the collapse of the pavement is been considered by managers. Crowded intercity routes of Mazandaran province, especially in the tourist region studied in this research that was chosen because of high traffic and vehicle traffic. In order to solve this issue, after coding in MATLAB software, based on mathematical models and algorithms different states based on different period, the number of choosing the path of repairs category and a limited budget is defined, then desired results is obtained. The characteristics of solutions is defined in different states and changes in cost, utility and total number of selected routes as well as maintenance paths of selection from each category is analyzed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • asphalt pavement
  • maintenance
  • non-dominated sorting genetic algorithm