امکان‌سنجی اجرایی، اقتصادی و فنی راه‌اندازی قطار تندرو مسیر تهران ـ شمال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکدة مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی علوم و فناوری آریان، بابل، ایران

2 علم و صنعت ایران عمران

3 گروه مهندسی عمران، واحد ملارد، دانشگاه آزاد اسلامی، ملارد، تهران، ایران

چکیده

قطار سریع­السیر معمولاً به ریلی اطلاق می‌شود که خدمات ویژه راه‌آهن را با سرعت 200 تا 300 کیلومتر بر ساعت پوشش دهد.این سیستم حمل و نقل به خاطر سرعت بالای آن، سهولت بسیاری در دسترسی­های بین شهری ایجاد می­کند و گاهاً استفاده از آن به عنوان یک سیستم حمل و نقل ایمن و سریع غیر قابل اجتناب است. از آنجا که شمال ایران به دلیل وجود دریای خزر و ارتباط با کشورهای شمالی حاشیه این دریا از مناطق استراتژیک حمل و نقل به شمار می­آید و تهران به عنوان پایتخت کشور عزیزمان ایران به ناچار در ارتباط با استان مازندران است، لذا امکان سنجی احداث قطار سریع­السیر بین این دو استان امری ضروری به نظر می­رسد. در این پژوهش با بیان سناریوهای هزینه و واریانت­های موجود در زمینه احداث، به امکان سنجی احداث یک خط سریع­السیر پرداخته شد و در نهایت پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد خطوط ریلی بین این دو استان ارائه گردید. بر طبق جدول پیش‌بینی تقاضای حمل مسافر توسط راه‌آهن سریع‌السیرتهران ـ شمال، دو سناریو مطرح گردید. طبق سناریو (1) نرخ متوسط رشد مسافر در محور تهران ـ شمال 2/2 درصد خواهد بود. در حالت سناریو (2) نرخ متوسط رشد مسافر در این محور‌ها به ترتیب 2/5 درصد در سال در نظر گرفته شد. همچنین نتایج نشان داد که با توجه به پیشرفت کشورهای دنیا در زمینه دستیابی به قطار سریع‌السیر، لزوم استفاده از قطار سریع‌السیر در ایران
احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Executive feasibility, economic and technical of setting up a radical train of Tehran – North

نویسندگان [English]

  • M. Nazledoost 1
  • R. BabaGoli 2
  • A. R. Ameli 3
  • A. paydar 3
1 Aryan Institute of Science and Technology, Amirkola, Mazandaran, Iran
2 Department of Civil Engineering, University of Science and technology of Mazandaran, Behshahr, Mazandaran, Iran
3 Department of Civil Engineering, Malard Branch, Islamic Azad University, Malard, Tehran, Iran
چکیده [English]

The high - speed train is usually referred to as a rail service covering the railway's special services at a rate of 200 - 300 km / h. Because of its high speed, the transportation system will ease many ease on the intercity accesses, and it is sometimes unavoidable to use it as a safe and fast transport system. The feasibility of the construction of high - speed rail bridges between the two provinces seems necessary because of the Caspian Sea and linking Iran with the northern countries of the Caspian Sea as our dear country's capital. in this study, the feasibility of the construction of a high - speed rail line was proposed, with suggestions for improving the performance of rail lines between the two provinces. Two scenarios were put forward according to the forecast table for passenger transport by the - North railway. According to scenario (1), the average passenger growth rate on the road to Tehran - north will be 2 / 2 %. In the case scenario (2) the average passenger growth rate on these axes accounted for 2.5 per cent per year, respectively. The results showed that, according to the progress of world countries on high - speed rail access, the necessity of using high - speed rail

کلیدواژه‌ها [English]

  • high - speed rail
  • rails
  • Cost analysis
  • transportation system

- اخوان، ن.، (1385)، "ارزیابی فنی و اقتصادی دوخطه کردن راه­آهن تهران – تبریز"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

- حوزه معاونت فنی راه‌ آهن ایران، (1387)،"ضرورت برقی کردن خطوط راه آهن ایران"

- دفتر آمار و خدمات ماشینی راه‌آهن ایران، (1378)، "آمار فعالیتهای راه آهن ایران سال­های 1370 تا 1378".

- دفتر آمار و خدمات ماشینی راه‌آهن ایران، (1379)،"تحلیل سرعت قطارهای جهان".

- رحمانی محمود، (1377)، "بررسی راه آهن و سیر تکاملی آن در ژاپن".

- عیسایی الف.، (1374)، "مشکلات فنی موجود در دستیابی به سرعت­های بالا در راه آهن"، مرکز مطالعات و تحقیقات روابط بین‌الملل.

- کشانی غ. ع.، (1368)، "راه آهن برقی"، مرکز تحقیقات راه آهن.

- ناصریان م.، (1377)، "بهینه سازی مصرف انرژی در حمل و نقل باترابری ریلی و برقی­کردن آن"، دومین همایش ملی انرژی، اسفند.

- Keddie, N. R. (1991), “Interpretive history of modern Iran”. Intishārāt-i Qalam.