@article { author = {Farzin, Iman and Mamdoohi, Amir Reza}, title = {Role of Perceived Risk in Development of Unified Theory of Acceptance and Use of Technology in Acceptance of Autonomous Vehicles}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {20}, number = {1}, pages = {109-120}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {10.22034/tri.2021.270138.2857}, abstract = {Autonomous Vehicles (AVs) provide safe and efficient mobility without human intervention by using self-propelled and communication technologies. This technology will be a turning point in transportation. Evaluating the acceptance of AVs plays an important role in its successful and efficient use. Removing economic and technical barriers without removing the human barrier will be not efficient. Most researchers have used Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) in order to identify the latent variable affecting the acceptance of AVs. In this study, in addition to the variables considered in this theory (including performance expectancy (PE), effort expectancy (EE), and social influence (SI)), the perceived risk (PR) variable is used to identify more latent variables affecting the acceptance of AVs. In order to calibrate the structural equation model proposed in this study, 641 stated preference questionnaires were distributed among the residents of Tehran. The results indicate that the variables of PE, PR, EE, and SI influence on the acceptance of AVs, respectively. The results of this study can be used by decision-makers and policymakers to evaluate and estimate the response to AVs before the start of development and adopt appropriate policies to increase the penetration rate of these vehicles. .}, keywords = {Acceptance of autonomous vehicles,Unified Theory of Acceptance and Use of Technology,perceived risk}, title_fa = {نقش خطر درک شده در توسعه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری در پذیرش اتومبیل خودران}, abstract_fa = {اتومبیل‌های خودران با استفاده از فناوری‌های سنجش و ارتباطات خود، حرکت ایمن و کارآمد بدون دخالت انسانی را فراهم می‌کنند. این فناوری نقطه عطفی در حمل‌ونقل خواهد بود. ارزیابی پذیرش اتومبیل‌های خودران نقش مهمی در کاربست موفق و کارای آن ایفا می-کند. مرتفع نمودن موانع اقتصادی و فنی بدون از میان برداشتن مانع انسانی پذیرش بی‌ثمر خواهد بود. اکثر محققان پیش‌تر به منظور شناسایی عوامل نهان مؤثر بر پذیرش اتومبیل خودران از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری استفاده نموده‌اند. در این پژوهش علاوه بر متغیرهای معمول این نظریه (شامل امید به عملکرد، امید به تلاش و تأثیر اجتماعی)، از متغیر نهان خطر درک شده نیز به منظور شناخت هرچه بیشتر عوامل نهان تأثیرگذار بر پذیرش اتومبیل خودران استفاده می‌گردد. به منظور پرداخت مدل معادلات ساختاری پیشنهادی در این پژوهش، 641 پرسشنامه به روش رجحان بیان‌شده تدوین و در سال 1398 میان ساکنین شهر تهران توزیع گردیده است. نتایج حاکی از تأثیرگذاری، به ترتیب، متغیرهای امید به عملکرد، خطر درک شده، امید به تلاش و تأثیر اجتماعی بر پذیرش اتومبیل‌های خودران است. نتایج این مطالعه می‌تواند به منظور ارزیابی و تخمین پاسخ افراد به اتومبیل‌های خودران قبل از شروع توسعه و اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت بالا بردن نرخ نفوذ این وسایل مورد استفاده تصمیم گیران و سیاست‌گذاران قرار گیرد.}, keywords_fa = {پذیرش اتومبیل خودران,خطر درک شده,نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری}, url = {https://www.trijournal.ir/article_139803.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_139803_c80ff17fec33b77e9ae69ef68f637473.pdf} }