@article { author = {Babagoli, Rezvan}, title = {A Pavement Management System Model for Rural Roads in Mazandaran Province}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {18}, number = {4}, pages = {267-281}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {10.22034/tri.2021.142129}, abstract = {In the road maintenance system, there are several options for repair and maintenance. But due to resource constraints, one should take into account the various options available to provide the lowest cost with the desired goals and prevent future losses. The purpose of this study was to investigate the management of rural roads in Mazandaran province. One of the most important steps in the management system is to evaluate the current conditions of the pavement, which uses a variety of indicators. One of the indicators derived from the analysis of failure data analysis is the PCI index, which is one of the best indicators for assessing the failure of Iran's roads. In this research, after field observations and evaluation of failures and analysis with Micro Paver software, it was determined that rural road pavements had "suitable conditions" with an average of 76PCI. Asphalt pavement, which represents 87% of the pavement inventory, had an average PCI average of 74. Concrete pavements, which constitute 13% of the pavement inventory, were slightly higher than the 87­ PCI. The results indicate that the projected budget is currently 2.0M / YR (approximately), possibly leading to a 6% decline in the overall PCI, as well as an increase in M ​​& R stagnation over the next five years. The 7.1 M / YR budget was set to eliminate the recession, which achieved the lowest total cost during the five-year analysis period.}, keywords = {PCI,Micro Paver,Destruction of Roads,Maintenance and Renovation Budgets}, title_fa = {ارایه مدلی برای سیستم مدیریت روسازی راه‌های روستایی استان مازندران}, abstract_fa = {در سیستم نگهداری راهها، گزینه­های مختلفی برای ترمیم و نگهداری مطرح می­گردد. اما به واسطه محدودیت منابع، می بایست از میان گزینه­های مختلف موجود، گزینه ای مدنظر قرار گیرد که با کمترین هزینه اهداف مورد نظر را تامین نماید و از خسارات زیان بار آتی جلوگیری کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مدیریت روسازی شبکه راه­های روستایی استان مازندران می­باشد. یکی از مهمترین مراحل در سیستم مدیریت روسازی ارزیابی شرایط فعلی روسازی می­باشد که بدین منظور از شاخص­های گوناگونی استفاده می­شود. یکی از شاخص­ها که از تحلیل داده­های برداشت خرابی استخراج می­گردد، شاخص PCI بوده که جز بهترین شاخص­ها جهت ارزیابی خرابی راه­های ایران می­باشد. در این پژوهش پس از برداشت­های میدانی و ارزیابی خرابی ها و تحلیل ان با نرم افزار Micro Paver مشخص گردید که روسازی­های جاده­ای روستایی "شرایط مناسب" با میانگین 76PCI  داشتند. روسازی­های آسفالتی که 87 درصد از موجودی روسازی را تشکیل می­دهند، دارای میانگینPCI متوسط 74 بودند. روسازی­های بتنی، که 13 درصد از موجودی روسازی را تشکیل می دهند، دارای مقدار کمی بالاتر از PCI 87 بودند. نتایج نشان داد که میزان بودجه پیش بینی شده در حال حاضر 2.0M / YR  (تقریبا) است، احتمالاً به کاهش 6 درصدی در کل PCI و همچنین افزایش رکود M & R در طی پنج سال آینده منجر خواهد شد. میزان بودجه 7.1 M/YR حذف رکود تعیین شده بود که در طول دوره تجزیه و تحلیل پنج ساله، کمترین هزینه کل را به دست آورد.}, keywords_fa = {PCI‌,میکروپیور,خرابی راه‌ها,بودجه‌های نگهداری,بازسازی}, url = {https://www.trijournal.ir/article_142129.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_142129_9f98d909ac12043730325e18c8494af9.pdf} }