@article { author = {Esmaeili, Morteza and Mehvari, Marjan and Fathali, Masoud}, title = {Developing a Technical-Economical Method for Selection of Railway System (Ballasted/Ballast-less)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {20}, number = {2}, pages = {43-62}, year = {2023}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {10.22034/tri.2022.346653.3048}, abstract = {The railway system selection(ballasted/ballastless) issue is usually a function of technical criteria and life cycle costs. In this paper, the IRSST decision-making model or railway system selection is developed based on both technical and economic criteria. In this regard, by developing a Python based computer model according to the requirements of IRS 70727, in the first step, the track system in mandatory sections of the route of Qom-Isfahan high speed railway in (Km 5 + 000 ~ Km 29 + 110) area zone was determined based on restrictive technical criteria, and then for other sections of the route, the track system was selected based on life cycle cost (LCC). Since the track system LCC is commonly a function of inflation rate (i) and discount rate (r), the proposed values of these parameters in IRS 70727 were adopted in absence of Iran railway routes accurate data. For sensitivity analyses purpose the range of 0≤i≤3 and 0≤r≤8 was adopted and their effect on LCC and consequently the track system selection was investigated. Finally the outcomes of the sensitivity analyses were presented in the form of “variation of the track system along the track route”, “total length of ballasted and ballastless systems” and “Kernel density estimation curves (KDE)” for various values of i and r. Definitely it was observed that I the case of r≥3 and for each value of i, the of track system is ballasted while for 0≤r≤3 and all i values, the track system was ballastless.}, keywords = {Railway superstructure system selection,ballasted track,Ballastless track,Discount Rate,inflation rate}, title_fa = {توسعه روشی جهت انتخاب سیستم روسازی (بالاستی- بدون بالاست) بر مبنای معیارهای فنی- اقتصادی}, abstract_fa = {موضوع انتخاب نوع سیستم روسازی از یک سو تابع معیارهای فنی و از سوی دیگر تابع هزینه‌های چرخۀ عمر این خطوط می‌باشد. در این مقاله تلاش شده تا با ارائۀ مدل تصمیم‌گیری IRSST مبتنی بر هر دو دسته معیارهای فنی و اقتصادی، امکان انتخاب نوع سیستم روسازی (بالاستی- بدون بالاست) فراهم گردد. در این راستا در قالب یک مطالعۀ موردی برای راه‌آهن سریع‌السیر قم- اصفهان در محدودۀ Km 5 + 000~Km 29 + 110 ، با توسعۀ یک مدل کامپیوتری در محیط پایتون بر مبنای الزامات IRS 70727، ابتدا بر اساس معیارهای فنی و اطلاعات پروژۀ مذکور نقاط اجباری برای انتخاب سیستم روسازی در محدودۀ مورد نظر مشخص شده و سپس درخصوص سایر نقاط، انتخاب سیستم بر مبنای معیارهای اقتصادی (هزینه چرخه عمر) صورت گرفته است. از آن جا که انتخاب سیستم بر مبنای معیارهای اقتصادی تابع نرخ تورم (i) و تنزیل (r) است، و در عین حال اعداد مربوط به هزینه دوره عمر در سیستم-های روسازی بدون بالاست و بالاستی به طور دقیق در ایران مشخص نیست، لذا با پذیرفتن اعداد اعلام شده توسط IRS 70727، در بخشی از تحقیق روی این دو پارامتر تحلیل حساسیت در محدوده 0≤i≤3 و 0≤r≤8 صورت گرفته و تأثیر آن بر نوع سیستم روسازی در طول مسیر بررسی شده است. در ادامه نتایج در قالب تغییر نوع سیستم روسازی در طول نسبت به طول کل بخش بالاستی و بدون بالاست و منحنی‌های توزیع چگالی کرنل ( KDE) برای مقادیر مختلف i و r ارائه شده‌اند. بررسی نتایج به دست آمده مبین آن است که برای r≥3 و تمامی مقادیر i، نوع سیستم روسازی بالاستی است؛ از سوی دیگر برای 0≤r≤3 و تمامی مقادیر i، روسازی بدون بالاست از نظر فنی- اقتصادی به صرفه خواهد بود.}, keywords_fa = {انتخاب سیستم روسازی راه آهن,خط بالاستی,خط بدون بالاست,معیار فنی,معیار اقتصادی,نرخ تنزیل,نرخ تورم}, url = {https://www.trijournal.ir/article_161026.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_161026_885ae652fd18886737067903edf917f3.pdf} }