@article { author = {Karimi, M and Naeimi-abkari, A and Haghshenas, N}, title = {Nonlinear Vibration Analysis and Optimization of a Six DOF Passenger Train with Dynamic Absorber on the Primary Resonance Mode and Using Genetic Algorithm Method}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {14}, number = {1}, pages = {23-46}, year = {2017}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Designing the suspension systems has been investigated as a major challenge to eliminate the undesired effects in the vehicles. Dynamic analysis of a nonlinear six degree of freedom (DOF) suspension is investigated in the present paper. Dynamic equation of motions of the wagon which is consisted of the wagon main body and two bogies were obtained using Lagrange method and then the primary resonance mode frequency response equation under external excitation is derived by solving nonlinear equations through multiple time scale method considering six DOF for wagon vertical movement. A dynamic vibration absorber system is used to passively control and minimizing the primary resonance vibrations of nonlinear system. The frequency response equations of the system were then compared either with or without dynamic absorber. Using a genetic algorithm, which is based on a random driven process, the best performance of the dynamic absorber suspension of the wagon in a six DOF system is investigated. During the process of solving nonlinear equations and optimization, a harmonic input with very small amplitude was assumed as input exerted on one of the wheels.        }, keywords = {Nonlinear Vibration,Multiple Time Scale,Primary Resonance,Linear Absorber,Genetic algorithm}, title_fa = {تحلیل ارتعاشات غیرخطی یک واگن مسافری شش درجه آزادی و استفاده از جاذب دینامیکی در حالت تشدید اولیه و بهینه‌سازی با استفاده از الگوریتم ژنتیک}, abstract_fa = {طراحی سیستم تعلیق برای رفع اثرات نامطلوب ارتعاشات در وسایل نقلیه به عنوان یک چالش عمده مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله به تحلیل دینامیکی یک سیستم تعلیق شش درجه آزادی غیرخطی پرداخته می­شود. بدین منظور معادلات دینامیکی با در نظر گرفتن شش درجه آزادی برای بررسی حرکت قائم واگن که شامل دو بوژی و بدنه اصلی واگن می­باشد، با استفاده از روش لاگرانژ استخراج شده و با حل غیرخطی معادلات به روش مقیاس­های چندگانه زمانی1، معادله­­­ی پاسخ فرکانسی در حالت تشدید اولیه تحت تحریک خارجی بدست می­آید. به منظور کنترل غیر­فعال2 ارتعاشات تشدید اولیه سیستم غیرخطی با میراگر و کمینه­سازی دامنه سیستم، از یک جاذب دینامیک ارتعاشی در سیستم استفاده شده­است. معادله­ی پاسخ فرکانسی سیستم در حالت­ بدون جاذب و حالت اتصال جاذب دینامیکی روی سیستم اصلی با هم مورد مقایسه قرار می­گیرند. با استفاده از الگوریتم ژنتیک3 که براساس یک روند تصادفی هدایت شده استوار می­باشد، به بررسی بهترین عملکرد جاذب دینامیکی در سیستم تعلیق شش درجه آزادی واگن پرداخته می­شود. در طی فرآیند حل معادلات غیرخطی و بهینه­سازی فرض بر این بوده که یک ورودی هارمونیک با دامنه بسیار کوچک به عنوان ورودی یکی از چرخ­ها به سیستم وارد شده­است.    }, keywords_fa = {ارتعاشات غیرخطی,مقیاس­های چندگانه زمانی,تشدید اولیه,جاذب خطی,الگوریتم ژنتیک}, url = {https://www.trijournal.ir/article_48180.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_48180_422c3557908839e74eeac410688cb20f.pdf} }