@article { author = {Farzin, I. and Mamdoohi, A. R.}, title = {Alternative Non- Systematic Heterogenity in Destination, Mode and Simultaneous Destination- Mode Choice (Case Study: Qazvin Shopping Trips)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {15}, number = {4}, pages = {29-43}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Destination and mode choice play an important role in travel demand analysis and policy assessment as a consequence. To study these two choices, most researchers have used multinomial logit which suffers from the assumption of all error terms being independently and identically Gumbel distributed. This leads to the inability to consider the non-systematic heterogeneity in the alternatives. Heteroscedastic extreme value model assuming independent and non-identical distribution can analyze the alternatives with non-systematic heterogeneous utility. The purpose of this paper is to analyze this heterogeneity and compare results with those of multinomial logit in destination, mode and simultaneous destination- mode choice for shopping trips in Qazvin city. Three choices for destination based on distance; and three choices for modal split including walking, private car and bus (totally 9 choices) are considered. The results for 1570 person- trip according to different criteria (such as log-likelihood function and likelihood ratio index) show the superiority of heteroscedastic extreme value model in destination and mode choice and superiority of multinomial logit in simultaneous destination- mode choice. It is also observed that by increasing the number of alternatives, the non- identical and independent assumption of error term does not increase the explanatory power of the model: travelers consider the non- observed factors as independent and with the same distribution. This paper is a step towards relaxing choice constraints, allowing researchers to consider heterogeneity of the alternatives.  }, keywords = {Destination choice,mode choice,Simultaneous destination- mode choice,Multinomial logit,heteroscedastic extreme value}, title_fa = {تحلیل ناهمگونی غیر سیستماتیک گزینه‌ها در انتخاب مقصد، شیوه و هم‌زمان مقصد- شیوه (نمونه موردی: سفرهای خرید شهر قزوین)}, abstract_fa = {انتخاب مقصد و شیوه نقش مهمی در تحلیل تقاضای سفر و در پی آن ارزیابی سیاست­ها ایفا می­کند. اکثر محققان به‌منظور بررسی این دو انتخاب از مدل لوجیت چندجمله­ای استفاده نموده­اند که از ضعف در نظرگیری توزیع مستقل و یکسان گامبل برای تمامی عبارت­های خطای تابع مطلوبیت رنج می­برد. به این سبب این مدل قادر به بررسی ناهمگونی غیر سیستماتیک گزینه­ها نیست. مدل مقدار حدی با ناهمسانی واریانس با فرض توزیع مستقل و غیر یکسان گامبل قادر به تحلیل گزینه­هایی با مطلوبیت ناهمگون غیر سیستماتیک است. هدف از این مقاله تحلیل ناهمگونی و مقایسه مدل­های لوجیت چندجمله­ای و مقدار حدی با ناهمسانی واریانس در انتخاب مقصد، شیوه و هم‌زمان مقصد- شیوه است که برای نمونه موردی سفرهای خرید ساکنین شهر قزوین اجرا می­شود. در این مقاله سه گزینه انتخاب مقصد بر اساس فاصله محل خرید تا محل سکونت و سه گزینه پیاده­روی، اتومبیل شخصی و اتوبوس برای شیوه سفر (جمعاً 9 گزینه در انتخاب هم‌زمان مقصد- شیوه سفر) منظور می­شود. نتایج مقایسه مدل­های پرداخت­شده برای 1570 نفر- سفر بر اساس ضوابط گوناگون (مانند مقدار لگاریتم احتمال و ضریب نیکویی برازش)، حاکی از برتری مدل مقدار حدی با ناهمسانی واریانس در انتخاب مقصد و انتخاب شیوه و برتری مدل لوجیت چندجمله­ای در انتخاب هم‌زمان مقصد- شیوه است. مشاهده می­شود که با افزایش تعداد گزینه­ها، فرض توزیع مستقل و غیر یکسان عبارت خطا باعث افزایش قدرت توضیح­دهندگی مدل نمی­گردد و سفر کنندگان در طی فرآیند تصمیم­گیری عوامل مشاهده نشده در توابع مطلوبیت را مستقل و با توزیع یکسان در نظر می­گیرند. نتایج این مقاله از محدودیت­های روی گزینه­ها کاسته و محقق را قادر به در نظر گرفتن گزینه­های متفاوت­تر و به‌تبع آن نزدیک­تر به واقعیت می­سازد.    }, keywords_fa = {انتخاب مقصد,انتخاب شیوه,انتخاب هم‌زمان مقصد- شیوه,مدل لوجیت چندجمله­ای,مدل مقدار حدی با ناهمسانی واریانس}, url = {https://www.trijournal.ir/article_85540.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_85540_dd4f9a44d271c9e6c4546fb4e54d094a.pdf} }