@article { author = {Sayareh, J. and khosravani, E.}, title = {Identification and Prioritisation of Effective Factors to Attract Container Liner Shipping to Ports (Case Study: Shahid Rajaie Port)}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {16}, number = {1}, pages = {109-124}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {This study aims to identify and prioritise the effective factors to attract liners shipping to Shahid Rajaie Port, which has been carried out in two stages. In the first stage, a comprehensive literature has been conducted to identify important factors on the port selection from of maritime transport and shipping company’s point of views. A questionnaire was distributed among a large sample and then fully effective factor were identified. In the second stage, AHP model was utilised to prioritise the identified factors. The results indicate that ship’s time in port, suitable draft, large auxiliary services and quality, safety and environmental issues, proximity of the port to the main maritime routes, port efficiency as transshipment center and loading and unloading costs, port charges and dues, international policy, berth length were ranked respectively as ten effective factors in attracting liner shipping to Shahid Rajaie Port.  }, keywords = {iner Shipping,AHP,Port Choice,Shahid Rajaei Port,Priorities}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذب خطوط کشتیرانی منظم کانتینری به بنادر (مورد کاوی: بندر شهید رجایی)}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر جذب خطوط کشتیرانی منظم به بندر شهید رجایی می‌باشد. تکنیک بکار گرفته شده در این تحقیق، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. این تحقیق طی دو مرحله تهیه و تنظیم شده است. مرحله اول به مطالعه جامع در خصوص شناسایی عوامل اثر گذار بر انتخاب بندر از دیدگاه شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی‌ها و توزیع پرسشنامه و شناسایی عوامل کاملاً اثر گذار بر جذب خطوط منظم به بنادر و در مرحله دوم اولویت بندی این عوامل به کمک AHP است که بر این اساس برای گردآوری نظرات متخصصین از پرسشنامه خبره که مبتنی بر مقایسات زوجی است، استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که زمان حضور کشتی در بندر، آبخور مناسب، خدمات جنبی وسیع و با کیفیت، ایمنی و امنیت، نزدیکی بندر به مسیرهای اصلی دریانوردی، کارایی بندر بعنوان مرکز ترانشیپ و هزینه تخلیه و بارگیری، هزینه و عوارض بندری، سیاست‌های بین المللی و طول اسکله به ترتیب اولویت اول تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.   }, keywords_fa = {بندر شهید رجایی,کشتیرانی خطوط منظم,انتخاب بندر,AHP}, url = {https://www.trijournal.ir/article_88541.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_88541_d585d3e21975dde5b2c6a7f18d10971a.pdf} }