@article { author = {badiee, aghdas and Hajian, H. and Ghazanfari, M.}, title = {Development a New Model for Using Intelligent Taxis in the Metropolis of Tehran to Organize Public Transportation: Supply And Demand Equilibrium Approach}, journal = {Journal of Transportation Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {31-54}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {1735-3459}, eissn = {2008-3351}, doi = {}, abstract = {Nowadays, one of the most important issues in the metropolises of all around the world is using the modern public transportation systems, research and development in this field which indicates the importance of using these types of systems in most countries. One of the most attractive innovation in urban transportation system is using intelligent taxis and improvement in online ordering systems; while in the metropolis of Tehran, the use of smart taxi and optimization of the network coverage is one of the important issues of the municipality. Therefore, in this paper, a new model based on two different strategies for ordering taxis in Tehran is presented for the first time. First, using the concept of the trip chain, a model called trip chain network is presented in accordance with Tehran's situation. After identifying the demand points, a density-based spatial clustering applications with noise (DBSCAN) is used to evaluate the proposed model. To improve the performance of the algorithm and set its parameters, the design of experiment method (DOE) was used and then cluster centers were designated as intelligent taxi stations. The results show centers of these clusters are the best feasible points for developing intelligent taxi stations in Tehran and 53.12 percent of the points obtained as proposed stations of smart taxis are matched with the current situations. Also, the proposed model can provide the maximum usage of taxis and reduce the wasting time for passengers to access the taxi by striking an equilibrium approach between supply and demand.}, keywords = {Density-Based Spatial Clustering,Supply and demand equilibrium,Intelligent transportation,Parameter tuning,Trip chain}, title_fa = {ارائه مدلی جدید جهت به‌کارگیری تاکسی‌های هوشمند در کلان شهر تهران در راستای سازماندهی حمل و نقل عمومی: رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا}, abstract_fa = {امروزه، یکی از اصلی­ترین موضوعات مورد بررسی در کلان شهرهای دنیا، چگونگی استفاده از سیستم­های حمل و نقل عمومی مدرن و تحقیق و توسعه آن ها به شمار می­آید که حاکی از اهمیت شایان توجه استفاده از این نوع سیستم­ها در اغلب کشورها است. حال یکی از  نوآوری های مهم در سیستم­های حمل و نقل شهری، استفاده از تاکسی­های هوشمند و بهبود سیستم­های سفارش آنلاین می باشد؛ در حالی­که در کلان شهر تهران هنوز استفاده از تاکسی­های هوشمند و بهینه­سازی پوشش شبکه آن­ها یکی از مسائل مهم شهرداری است. لذا در این مقاله، مدلی جدید با دو استراتژی متفاوت در راستای هوشمند­سازی تاکسی های تهران  ارائه می گردد. در ابتدا با استفاده از مفهوم زنجیره ی سفر، مدلی با عنوان شبکه زنجیره سفر، منطبق با وضعیت شهر تهران ارائه شده و پس از شناسایی نقاط تقاضای سفر،الگوریتم خوشه بندی مبتنی بر چگالی، جهت ارزیابی مدل پیشنهادی به کار گرفته شده است. جهت بهبود عملکرد الگوریتم مذکور و تنظیم پارامترهای آن از روش طراحی آزمایشات استفاده شده و سپس مراکز خوشه ها به عنوان ایستگاه های تاکسی هوشمند تعیین گردیده است. نتایج حاصل نشان می دهد که حدود 12/53 درصد از نقاط به دست آمده به عنوان ایستگا­ه­های پیشنهادی تاکسی­های هوشمند در شهر تهران، حتی با وضعیت فعلی قابلیت پیاده­سازی دارند، همچنین مدل پیشنهادی به صورت همزمان با رویکرد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قابلیت استفاده از حداکثر ظرفیت تاکسی­ها و کمترین اتلاف وقت مسافران برای دسترسی به تاکسی را فراهم می­نماید.}, keywords_fa = {تعادل بین عرضه و تقاضا,تنظیم پارامتر,حمل و نقل هوشمند,خوشه بندی مبتنی بر چگالی,زنجیره‌ی سفر}, url = {https://www.trijournal.ir/article_91063.html}, eprint = {https://www.trijournal.ir/article_91063_919d7fd39e6a0eee364adca132930855.pdf} }