%0 Journal Article %T اثر افزودنی لاستیکی RAR بر عملکرد آسفالت با دانه‎بندی پیوسته و میان‎تهی %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A صاحب الزمانی, سیدحمیدرضا %A محمودی نیا, نادر %A نادری, کوروش %A سوزا, جورج %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 18 %N 4 %P 157-174 %! اثر افزودنی لاستیکی RAR بر عملکرد آسفالت با دانه‎بندی پیوسته و میان‎تهی %K آسفالت لاستیکی %K RAR %K سوپرپیو %K خستگی %K شاخص انعطاف‎پذیری %R 10.22034/tri.2021.106959 %X تولید و اجرای آسفالت با قیر لاستیکی به روش اختلاط تر در سراسر دنیا با دشواری زیادی همراه است. در سال‎های اخیر، افزودنی لاستیکی RAR برای کاهش دشواری تهیه و مصرف قیرهای لاستیکی طراحی و به صنعت آسفالت معرفی شده است. این افزودنی متشکل از قیر خالص، پودر لاستیک و فیلرهای مختلف است که از طریق مخلوط کردن گرم و فعال‎سازی لاستیک درون قیر تولید شده و به روش اختلاط خشک مستقیماً به میکسر کارخانه آسفالت اضافه می‎شود. اثر RAR بر عملکرد آسفالت در نقاط مختلف جهان با نتایج مطلوب ارزیابی شده است، لیکن برای نشان دادن عملکرد آن در آسفالت‎های با دانه‎بندی متقاوت به تحقیقات بیشتری نیاز است. در این تحقیق سعی بر آن شده است که آسفالت لاستیکی با دانه‎بندی پیوسته و میان‎تهی به روش اختلاط تر با استفاده از پودر لاستیک و به روش اختلاط خشک با استفاده از RAR با توجه به مشخصات حجمی مربوط به نمونه‎های متراکم دستگاه تراکم چرخشی سوپرپیو طراحی شود و با انجام آزمایشهای عملکردی در مقایسه با آسفالت معمولی بدون افزودنی مورد ارزیابی قرار گیرد. تغییرشکل دائمی، خستگی و نیز شکست آسفالت‎های حاوی RAR ارزیابی شده و با آسفالت‎های اصلاح‎نشده و اصلاح‎شده با پودر لاستیک مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح آسفالت با مواد لاستیکی باعث افزایش سفتی و کاهش تغییرشکل‎های دائمی شده و افزودنی RAR در شیارافتادگی به اندازه قیر لاستیکی مؤثر است. عمر خستگی آسفالت‎های اصلاح‎شده با پودر لاستیک بیشتر از آسفالت‎های بدون افزودنی است و عملکرد خستگی آسفالت‎های حاوی RAR به نوع دانه‎بندی بستگی دارد. همچنین استفاده از افزودنی‎های لاستیکی باعث کاهش شاخص انعطاف‎پذیری و افزایش ترک‎خوردگی آسفالت می‎شود. %U https://www.trijournal.ir/article_106959_ae164665732227e2927d41de45b7c8b0.pdf