%0 Journal Article %T ارزیابی عملکرد ایمنی راه در ایران و کشورهای در حال توسعه با استفاده از روش‌های فرارتبه‌ای %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A ساریخانی, شادی %A بهنود, حمیدرضا %A رصافی, امیرعباس %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 17 %N 2 %P 233-250 %! ارزیابی عملکرد ایمنی راه در ایران و کشورهای در حال توسعه با استفاده از روش‌های فرارتبه‌ای %K ارکان ایمنی راه %K روش‌های فرارتبه‌ای %K سیستم مدیریت ایمنی راه %K شاخص‌های عملکرد ایمنی راه %R %X مقایسه و ارزیابی عملکرد ایمنی راه در سطح فر­املی عملی شایسته است، چرا که با این مقایسه هر کشوری می­تواند به درک بهتر و عمیق­تری از وضعیت ایمنی راه­های خود دست یابد. در این مطالعه، زیرمجموعه­ای از روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره با عنوان روش­های فرارتبه­ای شامل دو روش پرومته و الکتره به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی راه به کار گرفته شده است.در این روش­ها، روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن شاخص­ها به کار گرفته می­شود، که این اوزان به دست آمده به عنوان وزن ورودی در مدل پرومته و الکتره استفاده می­شود. روش­های مورد استفاده برای ایران و مجموعه­ای از کشورهای در حال توسعه با هدف بررسی وضعیت ایران نسبت به سایرین به کار گرفته شده است. سپس نتایج به دست آمده با شاخص تعداد تلفات جاده­ای در هر یکصد هزار نفر برای این کشورها به عنوان نقطه مرجع مربوطه­، مقایسه می­شود. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که در بین پنج رکن ایمنی راه،رکن مدیریت ایمنی راه دارای بیشترین اهمیت و رکن مراقبت بعد از سانحه دارای کمترین اهمیت است. همچنین، زیرمعیار نهاد راهبر در رکن مدیریت ایمنی راه بیشترین اهمیت و زیرمعیار صندلی کودک از رکن کاربران ایمن راه کمترین اهمیت را از دید کارشناسان دارد. در بین 15 کشور مورد بررسی، کشور لهستان رتبه اول را کسب کردهو بهترین عملکرد را دارد. در این بین، کشور ایران رتبه 13 را به خود اختصاص داد که بیان­گر عملکرد نسبتاً بد کشور ایران نسبت به سایر کشورها است. %U https://www.trijournal.ir/article_110102_36c4fd900b18d3ea2622f951549eef8d.pdf