%0 Journal Article %T مدل برآورد ماتریس‌های مبدأ و مقصد در مدل تخصیص دینامیکی در شرایط اشباع %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A افندی زاده, شهریار %A نعمتی جهان, محمد %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 19 %N 2 %P 47-60 %! مدل برآورد ماتریس‌های مبدأ و مقصد در مدل تخصیص دینامیکی در شرایط اشباع %K تخصیص دینامیک" %K تخمین ماتریس مبدأ و مقصد" %K رویکرد دوسطحی" %K روش فیلتر کالمن" %K " %K حداقل مربعات خطا" %R 10.22034/tri.2021.270946.2860 %X روند کاربرآورد ماتریس‌های مبدأ و مقصد به این صورت است که در ابتدا یک ماتریس اولیه در نظر گرفته می شود که به کمک نرم‌افزار" transims " به شبکه تخصیص دینامیکی داده می‌شود تا احجام دینامیکی حاصل شوند و با احجام مشاهده‌شده در در حالت واقعی مقایسه ‌شوند و تفاوت آنها در مراحل بعدی اصلاح ‌گردد. اکثر مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته، بر روی ارائه روش‌های جدیدی برای حل این مسئله تمرکز داشته‌ است و با توجه به پیچیدگی‌های موجود در بحث پیاده‌سازی تخمین ماتریس مبدأ و مقصد در محیط واقعی، کمتر به آن پرداخته‌شده است. در این پژوهش، مدل‌سازی این فرآیند دوسطحی در قالب مطالعه موردی شهر واتربری در ایالت کانکتیکت آمریکا (بدلیل دسترس بودن داده‌ها و شبکه عبور ‌و ‌‌مرور دارای ازدحام این شهر)، تخصیص دینامیکی به کمک نرم‌افزار" transims" که دارای توانمندی در استفاده برای مد های مختلف حمل‌ونقلی و همچنین دارا بودن قابلیت اعمال تغییرات در برنامه (متن‌باز))برای استفاده کنندگان می‌باشد، انجام گرفته است. تخمین ماتریس مبدأ و مقصد در شرایط اشباع به کمک الگوریتم فیلتر کالمن و رویکرد حداقل مربعات خطا انجام شده است و همچنین کدنویسی تمامی فرآیند تخمین ماتریس مبدأ و مقصد به زبان C++ ، صورت گرفته است. در انتها مراحل تکرارشونده، میزان خطای حجم کمان‌ها برای تأیید فرآیند تخمین ماتریس مبدأ و مقصد، با استفاده از روش حداقل مربعات خطا حاصل شده است، که با استفاده از آن و اعمال شرط تأیید فرآیند، ماتریس مبدأ و مقصد بهینه ای حاصل می‌شود که نزدیک به نتایج حاصل شده از حجم های مشاهده شده در محیط واقعی است. %U https://www.trijournal.ir/article_139905_86477cc2b779cc49438697cf084c5973.pdf