%0 Journal Article %T تدوین و اولویت بندی استراتژیهای قیمت گذاری حمل و نقل بار، با استفاده از تکنیک SWOT و QSPM مطالعه موردی: راه آهن ج.ا.ا %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A نظری, محسن %A رستمخانی, اکرم %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 20 %N 1 %P 213-226 %! تدوین و اولویت بندی استراتژیهای قیمت گذاری حمل و نقل بار، با استفاده از تکنیک SWOT و QSPM مطالعه موردی: راه آهن ج.ا.ا %K استراتژی %K قیمت گذاری %K راه آهن %K SWOT %K QSPM %R 10.22034/tri.2022.293048.2926 %X مزیت های صنعت حمل و نقل ریلی همچون ایمنی بالا، مصرف کم انرژی و آلودگی های اندک زیست محیطی، باعث شده که این شکل از حمل و نقل، همواره در راهبردهای کلان ملی و اسناد بالادستی کشور، مورد تاکید قرار گیرد. با این وجود راه آهن ج.ا.ا هنوز نتوانسته است سهم مورد نظر خود را از بازار حمل و نقل بار به دست بیاورد. یکی از مهم ترین آمیخته های بازاریابی که میتواند در افزایش سهم راه آهن از بازار حمل و نقل ریلی نقش به سزایی ایفا کند، قیمت حمل و نقل است و اتخاذ استراتژی های درست و به موقع در این خصوص میتواند شرکت راه آهن را در جهت نیل به اهداف کلان خود سوق دهد. در این مطالعه ابتدا با مطالعه کتابخانه ای، مرور ادبیات و مصاحبه با ذی نفعان حوزه بازرگانی حمل و نقل ریلی، مهم ترین عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصت ها و تهدیدها) راه آهن در حوزه بازرگانی و به ویژه قیمت گذاری، شناسایی و سپس با بهره گیری از تکنیک SWOT، استراتژی های این حوزه استخراج شدند. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک QSPM استراتژی های احصا شده، اولویت بندی شدند. پژوهش پیش رو ماهیتی اکتشافی-تحلیلی داشته و هدف توسعه و رویکردآن استقرایی است. نتایج این پژوهش نشان میدهد استراتژی های تقویت و توسعه برند، ارتقا سطح مشتری مداری، جذب منابع دولتی بخاطر مزیت های اجتماعی ریل و افزایش سهم بازار از طریق توسعه یک مدل قیمت گذاری، مهم ترین استراتژی های شرکت راه آهن است که میتواند به وسیله آن ها ابتکار عمل در قیمت گذاری حمل و نقل بار را در اختیار بگیرد. %U https://www.trijournal.ir/article_148857_de2db995c25b992cf615d0da9d4014c3.pdf