%0 Journal Article %T برآورد مدل‌های پایه فعالیت مبنا و به‌کارگیری و پیاده‌سازی آن‌ها در ساختار برنامه اکتیویتی- سیم %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A افندی زاده, شهریار %A موسوی, مونا %A میرزاحسین, حمید %D 2023 %\ 06/22/2023 %V 20 %N 2 %P 1-16 %! برآورد مدل‌های پایه فعالیت مبنا و به‌کارگیری و پیاده‌سازی آن‌ها در ساختار برنامه اکتیویتی- سیم %K مدل‌های فعالیت مبنا %K نرم‌افزار اکتیویتی سیم %K نرم‌افزار اکت جن %K تقاضای سفر %R 10.22034/tri.2022.325658.3006 %X برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در زمینه برنامه ریزی حمل و نقل ، برنامه ریزان باید بتوانند پاسخ تقاضای حمل و نقل را به تغییر در ویژگی های سیستم حمل و نقل و ویژگی های افرادی که از سیستم حمل و نقل استفاده می کنند، پیش بینی کنند. به این منظور از مدل های تقاضای سفر استفاده می شود. مدل های سفرمبنای همفزون نسل اول مدل های تقاضا هستند. مدل های فعالیت مبنا در پی دقت ناکافی پیش بینی مدل های چهارگانه به وجود آمدند. در این پژوهش جهت پیش بینی تقاضای سفر به صورت فعالیت مبنا ابتدا، برخی مدل های نرم افزار توسط مدل های ساخته شده در پژوهش های پیشین مطابق محدوده مطالعاتی اصلاح شدند. در گام بعد، داده های مربوط به جمعیت ساخته شده، اشخاص، خانوار، نواحی ترافیکی، اطلاعات کاربری زمین و ماتریس های مقاومت بین نواحی مربوط به شهر واشنگتن، وارد نرم افزار اکتیویتی سیم شد. در مرحله ی بعد اطلاعات سفر به دست آمده از نرم افزار با داده های سفر واقعی در محدوده مورد مطالعه و همچنین با تعداد سفر نسخه ی اول نرم افزار اکت جن مقایسه شد. مقایسات ماتریس های سفر حاکی از آن است که تمرکز سفر ها مطابق خروجی مدل های نرم افزار اکتیویتی سیم، نسبت به داده های سفر واقعی بیشتر است و ماتریس سفر نرم افزار اکت جن پراکندگی بیشتری را به دست می دهد. اطلاعات اولیه واقعی در مورد پراکندگی سفر ها براساس گروه های سنی مختلف، گروه های در آمدی، بعد خانوار، تعداد خودرو، توزیع جنسیت جمعیت و نزدیکی تقریبی این داده ها به خروجی های تعداد سفر مدل های اجرا شده نرم افزاری، نشان از دقت اطلاعات ورودی و قدرت تحلیل بالای مدل های نرم افزار و همچنین مدل های اصلاح شده بر اساس محدوده مورد مطالعه دارد %U https://www.trijournal.ir/article_151240_27e7bb46b5285eda5048dfaa84eaee8a.pdf