%0 Journal Article %T تأثیر کیفیت جاده در مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات با استفاده از اتوماتای سلولی %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A کاشانی, مصطفی‌ %A سامی, اشکان %D 2017 %\ 01/20/2017 %V 13 %N 4 %P 125-145 %! تأثیر کیفیت جاده در مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات با استفاده از اتوماتای سلولی %K اتوماتای سلولی %K تصادفات­ جاده ­ای %K عامل ­جاده %R %X امروزهروندروبهرشدتصادف­هادرراه­هاوتلفاتوخسارت­هایناشیازاین‌گونهحوادثباعثضایعشدنواتلاف سرمایه‌هایکشور می‌شوند؛ بنابراینسرمایه­گذاریصحیحوشناختهریکازعواملسه‌گانهتصادف (راه،رانندهو وسیلهنقلیه)،بررسیاصولیمشکلاتاینعواملوبیانراه‌حل‌هایکاربردی می‌تواندتاحدزیادیازبروزاین‌گونه حوادثبکاهد. یکیازمعضلاتاساسیشبکهراه­هایکشورعدم کیفیت جاده‌ها و درنتیجه افزایش تعداد تصادفات رانندگی منجر به مرگ؛ می‌باشد. در این مقاله، سعی بر این است که با استفاده از الگوریتم اتوماتای سلولی راندمان مجموعه دخیل در صنعت جاده و نقش آن‌ها را در کاهش تصادفات را بررسی نماییم­. الگوریتم اتوماتای سلولی می‌تواند معادلات پیچیده را به شکلی بسیار ساده و قابل‌فهم به خواننده بیان نماید­. این مجموعه عبارت‌اند از: (نظارت، مصالح، آب‌وهوا، طراحی جاده، اعتبار ریالی)؛ که مجموعه اتوماتای سلولی موردنظر (اتوماتای جاده) در هر زمان می‌توانند چندین حالت داشته باشند. در اتوماتای جاده علاوه بر اینکه وضعیت جاری هر سلول و همسایه‌ها تأثیرگذار است عوامل خارجی نیز می‌تواند مؤثر باشد که این عوامل می‌تواند فشارهای سیاسی؛ عدم نظارت بر پروژه‌ها­؛ باشد­. یکی از شاخص‌ها بررسی تعداد تصادف­ها، نرخ تصادف بر کیلومتر است­­. نتایج به‌دست‌آمده در این مقاله حاکی از آن است که رابطه معکوسی بین اتوماتای جاده و نرخ تصادفوجود دارد­؛ یعنی افزایش راندمان مجموعه دخیل در ساخت جاده؛ باعث کاهش تصادفات منجر به مرگ می‌شود­. البته تأثیر هرکدام از عوامل در میزان خسارت وارده­؛ متغیر می‌باشد­. با استفاده از یک تحقیق ساده به این نتیجه می‌رسیم که هزینه بیشتر در جهت بهبود جاده‌ها باعث کاهش هزینه در جهت صدمات ناشی از زیان­های اقتصادی تصادفات می‌شود و گاها این هزینه کمتر از هزینه صرف شده در جهت جبران زیان‌های وارده به خانواده‌های فوتی یا جرحی تصادف می‌باشد­. هدف این مقاله تقویت نهادها و مؤسسات ذی‌ربط و همچنین ایجاد مشارکت‌های مؤثر جهت اصلاح و بهبود سیستم‌های ترافیک راه می‌باشد تا از این طریق سیستم‌های سالم­تر و ایمن‌تری برای عبور و مرور راه‌ها و جاده‌ها مهیا شود. این‌گونه مشارکت­ها بایستی به‌صورت عرضی بین بخش‌های مختلف دولت و به‌صورت طولی بین سطوح مختلف دولتی، همچنان که بین سازمان‌های دولتی و غیردولتی وجود دارد، ایجاد گردد. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که با تغییر رویکرد افزایش نظارت بر ساخت جاده؛ امکان کاهش تلفات ناشی از تصادفات وجود دارد.         %U https://www.trijournal.ir/article_48175_df5a5746bf09192a1630a981d73cecd6.pdf