%0 Journal Article %T مدلسازی عمق شیارشدگی آسفالت با استفاده از نتایج آزمایش خزش دینامیکی %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A دیواندری, حسن %A سادات خلردی, سیدفرهاد %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 15 %N 2 %P 15-33 %! مدلسازی عمق شیارشدگی آسفالت با استفاده از نتایج آزمایش خزش دینامیکی %K شیارشدگی %K خزش دینامیکی %K ویل تراک %K شبکه عصبی مصنوعی %K الگوریتم رقابت استعماری %R %X روسازیراه­ها،سرمایه­ ملی هر کشوری محسوب ­می­شوند کهسالیانه بخش عمده‌ای ­ازبودجه­ عمرانی سازمان‌های ذ‌یربطصرف ترمیم، بهسازی، حفظ و نگهداری آن‌ها می‌شود. تأمین اعتبار کافی برای این منظور چالشی است که مدیران و تصمیم­گیران همواره با آن مواجه و دست به گریبان بوده‌اند. از طرفی، سال­هاست که شیارشدگی به عنوان یکی از شایع­ترین انواع خرابی‌های ایجادشده در این نوع روسازی‌ها، مطرح می­باشد. این خرابی به مرور زمان و به علت تجمع تغییر شکل‌های ماندگار کوچک که در هر بارگذاری به وجود می­آید، ایجاد می‌شود. افزایش میزان تغییر شکل‌های ماندگار که خود منجر به افزایش عمق شیار می‌گردد، می‌تواند مشکلات جدی در روسازی راه‌ها ایجاد نماید. بدین ترتیب تخمین پتانسیل شیارشدگی مخلوط‌های آسفالتی در آزمایشگاه و پیش از تولید انبوه، اهمیت ویژه­ای می­یابد. آنچه به عنوان مسئله، پیش روی تحقیق حاضر مطرح است، بررسی تجربیات و روش‌های مطالعاتی در دنیا است تا  ضمن تعیین پارامترهای مستقیم و تأثیرگذار در این خصوص، مدلی مناسب جهت برآورد عمق شیار در  نمونه‌های آسفالتی، ارائه گردد. مدل ارائه شده، عمق شیارشدگی مخلوط‌های آسفالتی گرم را با استفاده از نتایج آزمایش خزش دینامیکی پیش‌بینی می‌نماید. اعتبار مدل حاصل با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم رقابت استعماری ارزیابی و تایید شده است.   %U https://www.trijournal.ir/article_68478_cf174d11ee3df5c7c5ca920cf5ee4cc8.pdf