%0 Journal Article %T ارزیابی تأثیر دسترسی‌ها بر عملکرد و ایمنی راه‌های بین‌شهری %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A رحیمی, امیرمسعود %A مرادی‌مددلو, علی %A مظاهری, آرش %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 15 %N 3 %P 15-31 %! ارزیابی تأثیر دسترسی‌ها بر عملکرد و ایمنی راه‌های بین‌شهری %K ایمنی ترافیک %K عملکرد ترافیک %K نرخ تصادفات %K تراکم دسترسی %R %X امروزه یکی از معضلات اساسی شبکه راه­های کشور، وجود دسترسی­های غیر ایمن فراوان است. با افزایش تعداد دسترسی‌ها، پتانسیل تصادف، تأخیر، زمان سفر و تراکم افزایش یافته و از درجه عملکردی و ظرفیت راه­ها کاسته می‌شود. در این پژوهش، تأثیر تراکم دسترسی بر ایمنی و عملکرد راه­ها در دو شاخه­ جداگانه بررسی شده است. بر همین اساس، ابتدا در بخش تأثیر ایمنی، اطلاعات تصادفات سه محور از استان آذربایجان شرقی برای سال­های 92، 93 و 94 جمع­آوری شد. سپس بررسی تأثیر تراکم دسترسی بر نرخ تصادفات در محورهای مذکور به‌طور جداگانه انجام شده و با استفاده از مدلسازی بین متغیرها، رابطه بین آن‌ها بررسی شد. مهم­ترین نتیجه در این بخش، وجود سطح معناداری بین تراکم دسترسی در مسیر بزرگراهی و دوخطه جدا نشده (ارتباط مستقیم بین دو پارامتر) و عدم ارتباط بین این دو پارامتر در مسیر آزادراهی می­باشد. با توجه به دخیل بودن دیگر عوامل در ورودی شهرها، قطعات نزدیک ورودی شهرها از تحلیل موردنظر حذف شده­اند. سپس در بخش تأثیر عملکردی، اثر دسترسی‌ها بر تأخیر، زمان سفر، سرعت و تراکم شبکه در طول 87 کیلومتر از جاده تبریز اهر بررسی شد. در این بخش برای شبیه‌سازی از چهار سناریوی ترافیکی مختلف در حالت­های مختلف دسترسی‌ها و نوع میانه، استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که ادغام کردن دو دسترسی پرحجم در یک مسیر مستقیم، عملکرد ترافیک را بهبود بخشیده است. همچنین تبدیل مسیر دوخطه به چهار خطه باعث کاهش تأخیر، زمان سفر و تراکم می‌شود.     %U https://www.trijournal.ir/article_80093_86b4cc4a555cd08741b492bdac6503fe.pdf