%0 Journal Article %T بررسی و مقایسه فناوری‌های جدید کنترل تراکم به منظور اصلاح روش‌های کنترل و تضمین کیفیت تراکم لایه‌های خاکی در پروژه‌های راهسازی کشور %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A دولت پور, امین %A فرزانه, اورنگ %D 2018 %\ 09/23/2018 %V 15 %N 3 %P 206-177 %! بررسی و مقایسه فناوری‌های جدید کنترل تراکم به منظور اصلاح روش‌های کنترل و تضمین کیفیت تراکم لایه‌های خاکی در پروژه‌های راهسازی کشور %K کنترل کیفیت تراکم %K تراکم هوشمند %K سیستم­های کنترل پیوسته تراکم %K آیین­نامه­های کنترل تراکم %R %X میزان تراکم و یکنواختی آن در طول و عرض راه یک پارامتر بسیار مهم در تعیین کیفیت مکانیکی لایه­های راه است. اجرای تراکم هزینه­بر و زمان­بر بوده و ممکن است در صورت نامناسب یا ناکافی بودن ابزار و روش کنترل کیفیت تراکم، به نتایج مطلوب نرسیده و موجب خرابی­های موضعی و یا خرابی­های عمومی زودرس شود. کنترل کیفیت تراکم همانطور که در کشور ما نیز رایج است، می­تواند تنها با کنترل نتیجه نهایی غلتک­زنی انجام شود و یا اینکه ترکیبی از کنترل فرایند غلتک­زنی به اضافه تعداد اندکی آزمون از نتیجه نهایی باشد.  روش‌های آزمون برجا، اندازه‌گیری‌هایی با دقت متوسط از خواص مصالح متراکم شده فراهم می‌آورند. از محدودیت‌های این روش‌ها می­توان به کنترل کیفیت تراکم در تعداد محدودی از نقاط سطح لایه متراکم شده، نتایج غیرقابل اعتماد در بعضی از این روش­ها به دلیل حضور ذرات بیش ‌از اندازه درشت، وابسته بودن روش کنترل سختی به رطوبت خاک و ابعاد سطح بارگذاری، محدودیت عمق اندازه‌گیری در بعضی از آن‌ها و نداشتن کنترل بر روی ضخامت لایه­ها اشاره کرد. با استفاده از دستگاه کنترلوگراف جهت ثبت عملکرد روزانه غلتک (کنترل سرعت، فاصله طی شده، فرکانس، روشن یا خاموش بودن ویبره دستگاه و...) و نیز جدول­های عملکرد غلتک یا ساخت قطعه­های آزمایشی می­توان کنترلی اولیه بر فرایند اجرا حاکم کرد که باعث افزایش یکنواختی و کیفیت تراکم می­شود. با معرفی سیستم­های کنترل پیوسته تراکم، بسیاری از محدودیت­های روش­های سنتی کنترل تراکم برطرف شد. هدف این تکنولوژی دست یابی به تراکم یکنواخت و با کیفیت است. این روش امکان کنترل حین اجرای تراکم و کنترل صددرصدی مساحت پروژه را فراهم می­آورد. هدف تحقیق حاضر بررسی و تشریح سیستم­های کنترل پیوسته تراکم (CCC) و تراکم هوشمند (IC) و نیز ارزیابی روش­های کنترل تراکم لایه­های خاکی راه در کشور به منظور پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود است.     %U https://www.trijournal.ir/article_80105_63068080b0f2ff1d1867ffcbd1c4db02.pdf