%0 Journal Article %T مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از داده‎های پانل %J پژوهشنامه حمل و نقل %I مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی %Z 1735-3459 %A توکلی کاشانی, علی %A سرتیبی, زهرا %A افشارپور, مهلا %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 16 %N 1 %P 29-42 %! مدل اثرات توأم دو متغیر کلان اقتصادی تولید ناخالص داخلی و قیمت بنزین بر تلفات حوادث ترافیکی با استفاده از داده‎های پانل %K تلفات حوادث ترافیکی %K تولید ناخالص داخلی %K قیمت بنزین %K کشورهای عضو و غیر عضو OECD %K مدل VAR (Vector Autoregressive model) %R %X بررسی اثر عوامل کلان اقتصادی و اجتماعی بر تلفات حوادث ترافیکی گامی مناسب در جهت اتخاذ تصمیم‎های صحیح اقتصادی و کاهش خسارات ناشی از این حوادث در کشورها است. اما با توجه به شرایط اقتصادی و موقعیت متفاوت کشورها، این اثرات متفاوت هستند. این پژوهش برای اولین‎بار به‎طور توأم به بررسی رابطه میان قیمت بنزین و سرانه تولید ناخالص داخلی با نرخ تلفات ترافیکی به تفکیک کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) و سایر کشورها پرداخته است و از این طریق سطح اقتصادی کشورها در بررسی این عوامل در نظر گفته شده است. داده‎های استفاده شده در این پژوهش، داده‎های 91 کشور جهان طی سال‎های 2000 الی 2016 در قالب داده‎های پانل هستند. در تحلیل این داده‎ها از مدل خودرگرسیون برداری پانل (VAR) که یکی از روش‎های مناسب اقتصادسنجی است، استفاده شد و اثر متغیرها در سال‎های قبل نیز شناسایی گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد در هر دو گروه کشور و با روندی کاملاً متفاوت، به‎طور معناداری افزایش قیمت بنزین در دو سال نخست و سرانه تولید ناخالص داخلی موجب کاهش نرخ تلفات ترافیکی می‎شوند. این کاهش به‎خصوص در مورد قیمت بنزین و برای کشورهای OECD بیشتر است. دلیل این امر را می‎توان حذف سفرهای غیرضروری و افزایش مطلوبیت حمل‎ونقل همگانی در اثر افزایش قیمت بنزین و بهبود شرایط ایمنی ترافیک کشورها در اثر افزایش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه آن کاهش تلفات حوادث ترافیکی دانست. %U https://www.trijournal.ir/article_88532_e6f46e6875a27ab4691d688ce24003d4.pdf