TY - JOUR ID - 103768 TI - بررسی شیارشدگی و اثر خودترمیمی بر خستگی در مخلوط‌های آسفالتی اصلاح‌شده JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - فخری, منصور AU - شاه ابراهیمی, ابر اهیم AU - چاوشیان نائینی, سید فرهاد AD - دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 1 SP - 143 EP - 156 KW - خستگی KW - خودترمیمی KW - قیر اصلاح‌شده KW - مخلوط آسفالتی گرم DO - N2 - امروزه گسترش به‌کارگیری قیرهای اصلاح‌شده در روسازی موجب شده است تا خواص مخلوط ازجمله عملکرد خستگی بهبود یابد. در کنار اثر این افزودنی‌ها، پدیده‌ای به نام خودترمیمی آسفالت نیز منجر به افزایش عمر خستگی مخلوط می‌گردد. ازآنجاکه تاکنون تحقیقات گسترده‌ای بر روی اثر خودترمیمی صورت نگرفته است، در طراحی‌ها معمولاً عمر خستگی کمتر از ظرفیت مخلوط در نظر گرفته می‌شود و این اقدام، علاوه بر اضافه شدن هزینه، عملکرد مخلوط در دمای بالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این پژوهش مخلوط‌های آسفالتی اصلاح‌شده با پودر لاستیک، استایرن بوتادین رابر، استایرن بوتادین استایرن و پلی‌اتیلن در دو دسته مقدار قیر و فضای خالی یکسان تهیه شده و تحت آزمایش خستگی تیر چهار نقطه‌ای قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پلیمر الاستومر SBR با افزایش خاصیت الاستیکی قیر بیشترین قابلیت بازیابی (85 درصد) را برای نمونه‌های آسفالتی فراهم آورده است. پس‌ازآن پلیمر SBS با ایجاد 60 درصد قابلیت بازیابی دارای بیشترین عمر خستگی می‌باشد. UR - https://www.trijournal.ir/article_103768.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_103768_794a7b06dcca3b527a07bac9f6b52128.pdf ER -