TY - JOUR ID - 106959 TI - اثر افزودنی لاستیکی RAR بر عملکرد آسفالت با دانه‎بندی پیوسته و میان‎تهی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صاحب الزمانی, سیدحمیدرضا AU - محمودی نیا, نادر AU - نادری, کوروش AU - سوزا, جورج AD - دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران AD - دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران AD - دانش آموخته دکتری، مدیر عامل، شرکت مهندسین مشاور Consulpav، لیسبون، پرتغال Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 4 SP - 157 EP - 174 KW - آسفالت لاستیکی KW - RAR KW - سوپرپیو KW - خستگی KW - شاخص انعطاف‎پذیری DO - 10.22034/tri.2021.106959 N2 - تولید و اجرای آسفالت با قیر لاستیکی به روش اختلاط تر در سراسر دنیا با دشواری زیادی همراه است. در سال‎های اخیر، افزودنی لاستیکی RAR برای کاهش دشواری تهیه و مصرف قیرهای لاستیکی طراحی و به صنعت آسفالت معرفی شده است. این افزودنی متشکل از قیر خالص، پودر لاستیک و فیلرهای مختلف است که از طریق مخلوط کردن گرم و فعال‎سازی لاستیک درون قیر تولید شده و به روش اختلاط خشک مستقیماً به میکسر کارخانه آسفالت اضافه می‎شود. اثر RAR بر عملکرد آسفالت در نقاط مختلف جهان با نتایج مطلوب ارزیابی شده است، لیکن برای نشان دادن عملکرد آن در آسفالت‎های با دانه‎بندی متقاوت به تحقیقات بیشتری نیاز است. در این تحقیق سعی بر آن شده است که آسفالت لاستیکی با دانه‎بندی پیوسته و میان‎تهی به روش اختلاط تر با استفاده از پودر لاستیک و به روش اختلاط خشک با استفاده از RAR با توجه به مشخصات حجمی مربوط به نمونه‎های متراکم دستگاه تراکم چرخشی سوپرپیو طراحی شود و با انجام آزمایشهای عملکردی در مقایسه با آسفالت معمولی بدون افزودنی مورد ارزیابی قرار گیرد. تغییرشکل دائمی، خستگی و نیز شکست آسفالت‎های حاوی RAR ارزیابی شده و با آسفالت‎های اصلاح‎نشده و اصلاح‎شده با پودر لاستیک مقایسه گردید. نتایج نشان داد که اصلاح آسفالت با مواد لاستیکی باعث افزایش سفتی و کاهش تغییرشکل‎های دائمی شده و افزودنی RAR در شیارافتادگی به اندازه قیر لاستیکی مؤثر است. عمر خستگی آسفالت‎های اصلاح‎شده با پودر لاستیک بیشتر از آسفالت‎های بدون افزودنی است و عملکرد خستگی آسفالت‎های حاوی RAR به نوع دانه‎بندی بستگی دارد. همچنین استفاده از افزودنی‎های لاستیکی باعث کاهش شاخص انعطاف‎پذیری و افزایش ترک‎خوردگی آسفالت می‎شود. UR - https://www.trijournal.ir/article_106959.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_106959_ae164665732227e2927d41de45b7c8b0.pdf ER -