TY - JOUR ID - 110098 TI - بررسی تاثیر دما بر مقاومت شکست نمونه‌های آسفالتی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - فخری, منصور AU - سیادتی, سیدعلی AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 2 SP - 221 EP - 232 KW - بتن آسفالتی اشباع شده‌ KW - ترک حرارتی‌ KW - چقرمگی شکست‌ KW - سیکل ذوب و یخبندان‌ KW - مود خالص و مود ترکیبی DO - N2 - ترک خوردگی بتن آسفالتی در مناطق سردسیر جزو مهم ترین خرابی­های رویه های آسفالتی است. علاوه بر سرما در برخی مناطق شاهد بارندگی نیز می باشیم که تاثیر توام این دو عامل باعث یخ زدگی آسفالت شده و در این صورت خرابی آسفالت شدتی مضاعف به خود می گیرد. در این مقاله به بررسی مقاومت شکست  نمونه های آسفالت گرم اشباع شده تحت تاثیر سیکل های ذوب و یخ بندان پرداخته خواهد شد . برای این منظور تعدادی نمونه آسفالتی که دارای مصالح، دانه بندی و شرایط ساخت مشابهی هستند را به صورت SCB ساخته. سپس آنها را اشباع کرده و تحت دماهای متفاوت (5- و 15- درجه سانتی گراد) و تعداد سیکل های متفاوت ( 1 ، 3 ، 5 ، 7 ، 9 و 11 ) قرار داده وتاثیر این پارامترها را بر فاکتور شدت تنش بحرانی ، در4 مود شکست (مود کششی - مود برشی و دو مود ترکیب) مورد مطالعه قرار می دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشانگر آن است که با افزایش تعداد سیکل های ذوب و یخ بندان ، چقرمگی شکست افت قابل توجهی خواهد داشت .به این گونه که تا سیکل هفتم کاهش چقرمگی شکست ، شدت قابل ملاحظه ای خواهد داشت و پس سیکل هفتم ، شدت آن کاهش می یابد. نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شد این است که با کاهش دما تا 15- درجه سانتی گراد ، چقرمگی شکست افزایش می یابد. UR - https://www.trijournal.ir/article_110098.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_110098_3855b85fa8190432205739118245999d.pdf ER -