TY - JOUR ID - 11346 TI - شناسایی سیستم و ارزیابی دینامیکی آزمایشگاهی تیر‌های بتنی خسارت دیده در پل‌ها JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - دانشجو, فرهاد AU - قاری قرآن, علیرضا AU - قاری قرآن, علیرضا AD - دانشیار، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری سازه، دانشکده فنی- مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2006 PY - 2006 VL - 3 IS - 2 SP - EP - KW - تعیین هویت دینامیکی KW - ارزیابی دینامیکی KW - تیر بتنی KW - خسارت KW - میرائی KW - پل DO - N2 - یکی از مهم ترین عوامل انهدام سازة پل‌هایی از نوع تیر و دال، بروز و رشد خسارت ( آشکار یا پنهان) در اجزاء رو‌سازة آن ها در طی زمان است. در این مقاله تأثیر خسارت بر خواص دینامیکی شامل فرکانس طبیعی، میرایی، سختی خمشی و دامنه ارتعاش برای تیر‌های بتن مسلح به عنوان یکی از رایج‌ترین عناصر مورد استفاده دراین نوع پل‌ها از طریق انجام تحقیقات آزمایشگاهی بررسی شده است. خسارت با اعمال بار استاتیکی و ایجاد ترک خمشی برای یک تیر دو سر ساده بتنی مسلح تعریف شده است. از آنجاکه درصد میرایی به خطی و غیرخطی بودن رفتار اجزاء بسیار وابسته بوده و نیز سختی به میرایی مربوط است، با ایجاد نیروهای دینامیکی ضعیف توسط موتور ارتعاش، آزمایش‌های دینامیکی با حفظ رفتار خطی برای المان تیر انجام شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که میرایی تیر در محدودة مقطع ترک خورده، میرایی لزج تنها نبوده و ترکیبی از میرایی لزج و اصطکاکی است و با اثر افزایش ترک یا خسارت سهم میرایی اصطکاکی افزایش می‌یابد. همچنین در این مقاله به جای استفاده از روش آزمایش‌های استاتیکی، دو روش برای ترسیم منحنی نیرو- جابه جایی و تعیین سختی تیر بتنی از طریق انجام آزمایش‌های دینامیکی ارایه می شود. یکی از این روش‌ها وابستگی کمتری به ضریب میرایی دارد. صحت و دقت هر دو روش‌ به کمک آزمایش های انجام شده، به اثبات می‌رسد. UR - https://www.trijournal.ir/article_11346.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_11346_eea44afde762de026313a801373936db.pdf ER -