TY - JOUR ID - 119316 TI - مدل هوشمند کنترل و پایش وسایل نقلیه JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - برادران, محمد AU - افشار کاظمی, محمدعلی AU - طلوعی اشلقی, عباس AU - معتدل, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران AD - مدیر گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک AD - استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 4 SP - 221 EP - 232 KW - حمل و نقل هوشمند KW - شبکه خودرویی KW - اینترنت KW - الگوریتم برنامه ریزی آرمانی KW - شبکه عصبی DO - 10.22034/tri.2021.119316 N2 - در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل و نقل هوشمند طراحی و پیاده سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش وکنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیاده سازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاع رسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیاده سازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امداد رسانی در حوادث و تصادفات و اطلاع رسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیاده سازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاع رسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکان یابی خودرو مسروقه طراحی و پیاده سازی شد. فرآیند ارسال پیام به ‌صورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به‌ نحوی‌ پیاده‌سازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حمل‌ونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیاده‌سازی از یک نقطه دسترسی که وظیفه‌اش ارسال پیام است استفاده می‌گردد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گره‌های ثابت هدف است که با استفاده از الگوریتم برنامه‌ریزی آرمانی رتبه‌بندی شده فازی، طراحی و پیاده‌سازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترســـی به گره ثابت هدف مطرح گردید که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra استفاده گردید. پس از شبیه سازی، نتایج بدست آمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تأخیر تحویل، تعداد مخابره‌های بسته مصرفی و تعداد گره‌های هدف ثابت مقایسه گردید. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینه‌ای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد. UR - https://www.trijournal.ir/article_119316.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_119316_1ccfc049c96b6f7a53a355fdf17aa236.pdf ER -