TY - JOUR ID - 138276 TI - بررسی اندرکنش طولی خط و پل JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - باکری, سعیده AU - محمدزاده, سعید AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 4 SP - 1 EP - 12 KW - اندرکنش طولی خط و پل KW - خط جوشکاری شده پیوسته KW - سختی غیرخطی KW - تنش طولی KW - تحلیل پارامتری DO - 10.22034/tri.2021.138276 N2 - استفاده از خطوط جوشکاری شده طویل از ملزومات خطوط سریع‌السیر است. عواملی همچون تغییر دما، خمش سازه‌ی تکیه‌گاهی و بار ترمز موجب اندرکنش طولی خط و پل می‌شوند و نیروی طولی زیادی در ریل بوجود می‌آورند؛ از آنجایی که وجود پل‌ها در مسیر خط امری اجتناب ناپذیر است، لذا بررسی اندرکنش طولی خط-پل، در پل‌های راه‌آهن، امری ضروری است. در این مقاله، مدلسازی اجزا محدود پدیده اندرکنش طولی خط-پل توسعه داده شده و در حالت سختی طولی غیرخطی اعتبارسنجی شده است. به منظور حل یک مسأله واقعی، پل راه‌آهن ایزدخواست با خط جوشکاری شده پیوسته واقع در مسیر راه‌آهن اصفهان-شیراز، انتخاب شده و پدیده‌ی اندرکنش طولی خط-پل با رویکرد قطعی مطالعه شده است. در این رویکرد تنش‌های بوجود آمده در ریل ناشی از اندرکنش طولی خط-پل تحت اثر تغییرات دمای پل، بار ترمز و خمش سازه‌ی تکیه‌گاهی با در نظر گرفتن سختی طولی گسترده غیرخطی بدست آمده و با مقادیر مجاز کنترل شده اند. همچنین تحلیل پارامتری دمای پل، موقعیت اعمال بار قائم، تغییرمکان حدالاستیک و ضریب انبساط حرارتی انجام شده است. حداکثر تنش‌های طولی برای بارگذاری دهانه سوم پل رخ داده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_138276.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_138276_8b803c2efb731ec2e06d2c94f485cb87.pdf ER -