TY - JOUR ID - 139745 TI - بررسی اثر پارامترهای هندسی گروه شمع بر سرعت بحرانی خط ریلی قطار سریع‌السیر (مطالعه موردی: خط ریلی قطار سریع‌السیر تهران- اصفهان) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صباغی, مرتضی AU - اسماعیلی, مرتضی AU - خرقانی, مهدی AD - دانشکده مهندسی عمران- دانشگاه علم و صنعت ایران AD - علم و صنعت- مهندسی راه آهن AD - دانشکده مهندسی معدن- دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات) Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 1 SP - 69 EP - 88 KW - رفتار دینامیکی KW - سرعت بحرانی KW - قطار سریع‌السیر KW - گروه شمع KW - مدل‌سازی سه بعدی اجزاء محدود DO - 10.22034/tri.2021.263446.2848 N2 - یکی از چالش‌های موجود در خط ریلی سریع‌السیر تهران- اصفهان، محدوده عبوری از دریاچه نمک استان قم است که با توجه به وجود خاک بسیار نرم و بالا بودن تراز آب زیرزمینی در این محدوده، نشست‌های قابل توجهی در اثر عبور قطار سریع‌السیر ایجاد می‌شود که به منظور کنترل نشست‌ها، شمع‌های بتنی درجاریز در بستر خاکی اجرا خواهد شد. اما با توجه به سرعت بالای قطار در این مسیر و وجود بستر نرم، علاوه بر مشکل نشست، انتظار می‌رود که پدیده تشدید نیز رخ دهد. علیرغم تحقیقاتی که تاکنون بر روی اثر بهسازی بستر خاکی نرم با شمع بر روی مقدار سرعت بحرانی که منجر به وقوع پدیده تشدید می‌شود، انجام شده است، همچنان ابهاماتی در خصوص تاثیر و یا عدم تاثیر اجرای شمع بر روی مقدار سرعت بحرانی مسیر ریلی وجود دارد. لذا در پژوهش پیش رو، ابتدا با مدل‌سازی عددی شمع منفرد و مقایسه نتایج آن با داده‌های بدست آمده از آزمایش بارگذاری فشاری استاتیکی در محل، ظرفیت باربری شمع و مشخصات فیزیکی و مکانیکی لایه‌های خاک در محل بدست آمده و سپس مسیر ریلی در محدوده مذکور با استفاده از مدل سه بعدی اجزاء محدود تحت سرعت‌های عبوری مختلف قطار (از سرعت km/h 60 الی km/h 450) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مقدار سرعت بحرانی مسیر تعیین گردیده است که نتایج نشان‌دهنده وقوع پدیده تشدید در سرعت km/h 100 معادل سرعت موج رایلی لایه اول خاک بستر است. سپس به منظور بررسی تاثیر اجرای گروه شمع در بستر نرم بر روی مقدار سرعت بحرانی مسیر، آرایش هندسی مختلف گروه شمع با تغییر فواصل افقی شمع‌ها از D5 (D= قطر شمع) الی D2 تحلیل شده است که نتایج نشان‌دهنده تاثیر بهسازی بستر نرم با شمع‌های بتنی بر افزایش مقدار سرعت بحرانی است؛ به نحوی که مقدار سرعت بحرانی به سرعت km/h 250 افزایش پیدا کرده است. UR - https://www.trijournal.ir/article_139745.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_139745_6e6e4747662ebdbe456e1f03311f7654.pdf ER -