TY - JOUR ID - 154623 TI - بهسازی خاک‌های ریزدانه منطقه فولاد مبارکه جهت استفاده در راه‌سازی با استفاده از سرباره‌های فولادی JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - صالحی, روح الله AU - اجل لوییان, رسول AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - استاد، دانشکده علوم پایه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 20 IS - 1 SP - 285 EP - 302 KW - بهسازی خاک KW - راه‌سازی KW - سرباره‌های فولادی‌ KW - نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) KW - مقاومت برشی DO - 10.22034/tri.2022.320357.2993 N2 - بهسازی خواص فیزیکی خاک با استفاده از ضایعات صنعتی، همواره مورد توجه محققان بوده و اهمیت آن وقتی بیشتر می‌شود که انباشت حجم عظیم خاک قرضه حاصل از توسعۀ پروژه‌های عمرانی به دلیل ویژگی‌های مهندسی نامناسب جهت استفاده مجدد در پروژه‌های عمرانی؛ مشکلات زیادی را ایجاد کند. از طرفی با توجه به این که ایران یکی از قطب‌های تولید فولاد است و سالانه حجم عظیمی از سرباره‌ کوره‌های فولادی در این کشور تولید و انباشت می‌شود، لازم است برای بازیافت بهینه این پسماندها، تحقیقات جامعی در حوزه‌های مختلف علوم و صنعت انجام شود. یکی از موارد هدف برای استفاده بهینه این پسماندها، به کار گیری آنها در بهسازی خاک جهت استفاده در راهسازی است. در تحقیق حاضر، بهسازی خاک ریزدانۀ انباشت شده منطقه فولاد مبارکه با استفاده از سرباره‌های فولادی فرآوری شده در اندازۀ 0 تا 25 میلیمتر، جهت استفاده در راه‌سازی مورد بررسی قرار گرفته است. ویژگی‌های مهندسی خاک قرضۀ موجود در کارخانه فولاد مبارکه(ناحیۀ سبا) شامل حدروانی و شاخص خمیری، دانه‌بندی و طبقه‌بندی، بعد از نمونه‌برداری از قسمت‌های مختلف، آماده‌سازی و انجام آزمایش در آزمایشگاه، مورد بررسی اولیه قرار گرفت که با توجه به الزامات نشریه‌های راه‌سازی، خاک نامناسب برای استفاده تشخیص داده شد. در نهایت با انجام مرحله به مرحله آزمایشات، ویژگی‌های مهندسی خاک با استفاده از درصدهای مختلف سرباره فولادی و رسیدن به مخلوط مناسب جهت استفاده در راهسازی، اصلاح گردید. همچنین مقایسه ویژگی‌های ژئوتکنیک نمونۀ خاک نسبت به نمونه‌های مخلوط خاک و سرباره به دست آمده، نشان داد که این ویژگی‌ها با افزایش درصد سرباره بهبود چشمگیری پیدا کرد. UR - https://www.trijournal.ir/article_154623.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_154623_c872c8c6d2723567eb0be6df81ade9d0.pdf ER -