TY - JOUR ID - 48166 TI - ارزیابی خطرپذیری لرزه ای پل‌های شهر بابلسر در حالت بهره‌برداری با استفاده از روش FMEA-FUZZY JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - عبداله زاده, غلامرضا AU - حقیقی, فرشیدرضا AU - طاهری امیری, محمدجواد AU - راستگو, سیما AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران AD - دانش آموخته کارشناس ارشد، موسسه آموزش عالی‌طبری بابل، بابل، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 3 SP - 52 EP - 65 KW - عدد اولویت ریسک KW - منطق فازی KW - FMEA KW - زلزله KW - پل­های بابلسر DO - N2 - پل­ها با هر شکل سازه­ای و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود اثرات فرسودگی در آنها ظاهر می­شود. در نوع و میزان این فرسودگی­ها و میزان گسترش آنها عوامل متعددی تاثیرگذار می­باشند. هر یک از این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند، منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. در این پژوهش پس از بررسی­های انجام شده با استفاده از روش FMEA-FUZZY، مشخص شد که زلزله به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین عامل خرابی پل­ها در حالت بهره‌برداری است. به همین دلیل به بررسی دقیق زلزله وارده به پل­های شهر بابلسر، که یکی از مهمترین شهرهای توریستی کشورمان بوده و پلهای این شهر دونیمه شرقی و غربی این شهر را به متصل نموده و نقش حیاتی در این شهر را داراست، پرداخته شده و پس از مدلسازی پل­ها در نرم­افزار SAP2000 ، احتمال خرابی هر یک از اجزای سازه­ای پل محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش FMEA-FUZZY میزان ریسک هر یک از پل­ها در برابر زلزله تعیین شده است. تفاوت رویکرد ارایه شده در این پژوهش با پژوهش­های پیشین در این است که با استفاده از این رویکرد می­توان با بودجه­ای مشابه حالات قبلی، وضعیت کلیه پل­ها را اصلاح نموده و به حالت نسبتا مناسبی رساند در صورتی که در پژوهش­های پیشین، با استفاده از روش‌های تصمیم­گیری­چند معیاره فقط پلی که در بحرانی­ترین حالت بوده را به عنوان پل بحرانی انتخاب نموده و کل بودجه ابتدا برای این پل صرف می­گردید. نتایج حاصل نشان می­دهد که هر کدام از پل­ها در چه پارامترهایی دارای ضعف می­باشند بنابراین لازم است تمهیدات لازم در جهت مقاوم­سازی این پل­هادر برابر زلزله انجام گیرد تا از مشکلات احتمالی به وجود آمده در اثر بروز زلزله بر روی این پل­ها جلوگیری به عمل آید. در نهایت نتایج نشان می­دهد که کمانش پایه­های فلزی در پل اول و دوم در ضرورت اصلاح قرار دارند.     UR - https://www.trijournal.ir/article_48166.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_48166_e79295f68392aa49121dbf41de6b3856.pdf ER -