TY - JOUR ID - 48190 TI - اثر ورشکستگی شرکت‌های هواپیمایی بر مسافران و فرودگاه‌ها (مطالعه تطبیقی ایالات متحده و اتحادیه اروپا) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - اشراقی آرانی, مجتبی AU - سلطانی, میلاد AD - استادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه خوارزمی ایران، کرج، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 1 SP - 184 EP - 199 KW - ورشکستگی KW - شرکت­ هواپیمایی KW - مسافر KW - سرویس­ هوایی KW - فرودگاه DO - N2 - شرکت­های هواپیمایی به علت حساسیت­های خاص این صنعت نسبت مسائل اقتصادی همچون گرانی قیمت سوخت، جنگ­های منطقه­ای، عدم تقاضای فصلی از سوی مسافران، تحریم­های سیاسی و تروریسم دچار ورشکستگی می­شوند. مضاف بر این موارد، صنعت هوایی، یک صنعت گران تلقی می­گردد که خود عامل اصلی حساسیت و دشواری اداره این شرکت­ها قلمداد می­شود. از این­رو با بررسی تاریخ صنعت هوایی، شاهد ورشکستگی­های عدیده­ای هستیم. در صورت  ورشکست شدن­ یک شرکت هواپیمایی، باید آثار آن بر دو عنصر اساسی صنعت هوایی یعنی مسافران به عنوان مصرف کنندگان اصلی خدمت حمل و نقل هوایی و نیز فرودگاه­ها به عنوان رکن زیربنایی حمل و نقل هوایی مورد سنجش واقع گردد. فرضیاتی همچون این­که آیا مسافران از این پدیده متاثر میشوند؟ و یا  این ورشکستگی بر روابط قراردادی با فرودگاه­ها و عملکرد اقتصادی آن­ها اثردارد؟  این مقاله به­دنبال پاسخ گویی به این فرضیات بوده و با اثبات آثار ناشی از ورشکستگی شرکت­های هواپیمایی بر موارد پیش گفته، علاوه بر تاکید بر پیش­گیری از ورشکستگی شرکت­های هواپیمایی­،  بر هدایت صحیح این آثار راهکارهای لازم ارائه می­گردد.     UR - https://www.trijournal.ir/article_48190.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_48190_43dfa35667b714ab6a26a14ec277e2b6.pdf ER -