TY - JOUR ID - 50991 TI - طراحی و توسعه مدل بهبود شبکه‌های دسترسی در شهر‌های متوسط با استفاده از روش شبیه‌سازی (مطالعه موردی شهر سنندج) JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - مویدفر, رضا AU - فیضی, طالب AD - استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 14 IS - 2 SP - 400 EP - 414 KW - مشکل ترافیک شهری KW - میدان KW - تقاطع KW - زمان بندی چراغ­ها KW - شبیه سازی KW - نرم افزار ایمسان DO - N2 - استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری یکی از مهم‌ترین ابزار کنونی تحلیل مهندسی ترافیک است.شبیه‌سازی یعنی بدونه نیاز به ساخت سیستم واقعی، بدونه اغتشاش در سیستم واقعی، بدونه نگرانی از تخریب سیستم واقعی و در واقع بدونه اینکه ضرر و زیانی متوجه سیستم شود، ما آزمایشات موردنظر خود را انجام، نتایج را تست و نسبت به سیستم واقعی سنجیده و در صورت مثبت بودن در واقعیت به مرحله اجرا درآوریم. این پژوهش با استفاده از مطالعات کتاب خانه ای – فیش برداری – و تحلیل آن ها و همچنین شبیه سازی و طراحی سازه مورد نظر بوده که هدف از این مطالعه بهبود شبکه‌های دسترسی در شهرهای متوسط و مورد  مطالعه شهر سنندج مرکز استان کردستان می باشد. حجم ترافیک میدان آزادی بزرگترین میدان اصلی در هسته مرکزی شهر به انضمام میدانها و تقاطع‌های اطراف محدوده مطالعه و برای شبکه وضعیت موجود و سه سناریوی پیشنهادی با استفاده از نرم افزار ایمسان  شبیه سازی انجام شده است. به کمک خروجی‌های نرم افزار پارامترهای موثر مانند جریان، چگالی، سرعت، زمان تاخیر، زمان توقف، کل مسافت سفر، کل زمان سفرمورد بررسی و نهایتا متغیرهای موثر بر بهبود ترافیک شهری برای وضعیت موجود و سناریو‌های مطرح شده بوسیله نمودارها و جداول بررسی و بهترین سناریو برای اجرا انتخاب گردیده است.در مقایسه شبکه ها(سناریوهای پیشنهادی با وضعیت موجود) می توان نتیجه گرفت که در بعضی از تقاطع ها با تغییر زمان بندی چراغ ها نمی توان بار ترافیکی را در آن نقطهرا کاهش داد، بنابراین ایجاد تقاطع غیر همسطح در تقاطع های شریف آباد و کوسه هجیج  می تواند بهترین راه حل باشد و اینکه شاید با ایجاد تقاطع غیر همسطح سرعت خودرو­ها آنچنان افزایش نیابد، لاکن می تواند ترافیکی روان را ایجاد و آرامش و راحتی برای رانندگان و شهروندان گرامی را بهمراه داشته که هدف اصلی این پژوهش می باشد. همچنین تعریض خیابان­ها، اجرای پیاده راه، ممنوعیت پارک حاشیه­ای و گردش­ها و چراغ­دار کردن یکسری از تقاطع­ها، احداث پل هوایی استاندارد در تقاطعات و میدان آزادی می تواند در بهبود عبور و مرور و ترافیک و کاهش تصادفات موثر واقع شود.     UR - https://www.trijournal.ir/article_50991.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_50991_2f67594125ad5dad5b8bd95117d5f058.pdf ER -