TY - JOUR ID - 69331 TI - انتخاب روشهای بهینه تعمیر و نگهداری برای روسازی‌های شمال کشور با توجه به نوع خرابی‌های موجود و تخصیص بهینه اقدامات اصلاحی برای آنها JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - طاهری امیری, محمدجواد AU - همتیان, میلاد AU - حقیقی, فرشیدرضا AU - رضاییان, معصومه AD - استادیار، گروه عمران، موسسه آموزش عالی پارسا بابلسر، مازندران‌، ایران AD - دانش آموخته دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، مازندران، ایران AD - دانشیار، گروه عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران AD - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی و مدیریت ساخت، موسسه آموزش عالی طبری بابل، بابل، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 19 IS - 4 SP - 147 EP - 162 KW - روسازی آسفالتی KW - نگهداری و تعمیرات KW - الگوریتم ژنتیک با مرتب‌سازی نامغلوب نخبه‌گرا DO - N2 - شبکه راه‌ها یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه بوده و جزء سرمایه‌های ملی کشورها محسوب می‌گردد. حفظ و نگهداری این سرمایه کلان نیازمند برنامه‌ریزی‌های دراز مدت و فعالیت مستمر تعمیر و نگهداری شبکه راه‌ها می‌باشد. در گذشته، روش‌های تعمیر و نگهداری سنتی بر روی فعالیت‌های ذاتا اصلاحی یا سازه‌ای متمرکز شده بودند. از آنجا که اقدامات نگهداری پیشگیرانه عمر سرویس‌دهی و بهره‌برداری روسازی را افزایش داده و کاهش هزینه‌های بلند مدت تسهیلات راه را بدنبال خواهد داشت، امروزه نظریه اجرای نگهداری و تعمیرات قبل از آغاز اضمحلال بیشتر مورد توجه مدیران روسازی راه‌ها قرار گرفته است. مسیرهای بین شهری پرتردد استان مازندران، به ویژه شهرهای توریستی استان در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته است، که پنج مسیر (ده مسیر رفت و برگشت) به دلیل ترافیک بالا و تردد وسایل نقلیه (میانگین تردد در ساعت) انتخاب شده است. برای حل این مسئله، پس از کدنویسی در نرم افزار متلب، براساس مدل ریاضی تعریف شده و الگوریتم مورد نظر، حالتهای مختلفی براساس بازه‌های مختلف، تعداد انتخاب مسیر از دسته‌های تعمیراتی و سقف بودجه‌ی محدود در نظر گرفته شده، تعریف و طبق همین حالتها، خروجی‌های مطلوب از نرم افزار متلب گرفته شده است. پس از تشریح مشخصات جوابهای مسئله در حالت‌های مختلف تعریف شده، به بررسی تغییرات هزینه، مطلوبیت و تعداد کل مسیرهای انتخاب شده و همچنین تعداد مسیرهای انتخابی از هر دسته تعمیراتی نسبت به تغییرات بودجه محدود پرداخته شد. UR - https://www.trijournal.ir/article_69331.html L1 - ER -