TY - JOUR ID - 80092 TI - کاربرد مدل‌های معادله ساختاری در تحلیل رفتار سفر مراجعین به بازار بزرگ تهران JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - ماهپور, علیرضا AU - ممدوحی, امیررضا AD - فارغ‌التحصیل دکتری برنامه‌ریزی حمل و نقل، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران. AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 3 SP - 1 EP - 13 KW - مدل­های معادله ساختاری KW - سفر خرید KW - تحلیل رفتار KW - بازار بزرگ KW - تهران DO - N2 - به منظور بررسی رفتار مراجعین به مراکز خاص همچون بازار یا مراکز خرید بزرگ یا تعیین نقش متغیرهای پنهان افراد مراجعه کننده به این مراکز، در سال­های اخیر مطالعات متعددی برای مدل­سازی این انتخاب ساخته شده است. در دهه اخیر مطالعات متعدد به صورت گسترده­ای پذیرفته­اند که ارزش­ها، نگرش­ها و به طور کلی متغیرهای پنهان فردی نقش اساسی در رفتار مشتریان و انتخاب­های آن­ها دارد. به دلیل اهمیت و جایگاه بازار تهران و نقش موثر متغیرهای پنهان در انتخاب مقصد در پژوهش جاری مدل انتخاب بازار بزرگ تهران به عنوان مقصد سفرهای خرید پوشاک مورد بررسی قرار می­گیرد. نقطه قوت مدل ساختاری ارائه­ی ساختار تصمیم­گیری افراد است و نشان می­دهد که متغیرهای پنهان چه تاثیری در انتخاب افراد دارند. نتایج مدل معادله ساختاری نشان می­دهد که فرضیه تاثیر متغیرهای نگرش، سبک زندگی و نوع خریدار بودن در مطلوبیت متغیرهای پنهان و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی در مطلوبیت متغیرهای مشاهده­شده رد نشد. همچنین نتایج نشان می­دهد که مدل ساختاری 1/68 مشاهدات را درست پیش­بینی کرده است که 1/57 درصد کسانی هستند که بازار را انتخاب نکرده­اند و 4/16 درصد مراجعه­کننده به بازار هستند (35 مورد از 42 انتخاب بازار معادل 33/83 درصد از افراد انتخاب کننده­ی بازار). همچنین نگرش، سبک زندگی و نوع خریدار بودن افراد نسبت به مرکز خرید دارای تاثیر معنی­داری در مطلوبیت متغیرهای پنهان و انتخاب مرکز خرید پوشاک است. برخی ازمتغیرهای اقتصادی- اجتماعی نیز در مطلوبیت متغیرهای مشاهده­شده و انتخاب مرکز خرید پوشاک معنی­دار است به­طوری که مرد بودن و سفر با سواری شخصی باعث کاهش مطلوبیت و سفر با مترو باعث افزایش مطلوبیت سفر به مقصد بازار می­شود. افرادی با سطح 2 هزینه­کرد ماهیانه (هزینه­کرد ماهیانه 5/1 تا 2 میلیون تومان) نسبت به سایر سطوح هزینه­کرد تمایل بیشتری به مراجعه به بازار نسبت به سایر مقاصد دارند.     UR - https://www.trijournal.ir/article_80092.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_80092_5ab258fc72b84e00dde0fa5a328c298e.pdf ER -