TY - JOUR ID - 80101 TI - ارزیابی اثربخشی نوشتار افقی سطح راه بر روی کاهش سرعت رانندگان وسائل نقلیه JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - شیخ‌ فرد, عباس AU - حقیقی, فرشیدرضا AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران AD - استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 3 SP - 111 EP - 122 KW - آرام‌سازی­جریان­ترافیک KW - شبیه­ سازی­ رانندگی KW - رفتار رانندگان وسیله نقلیه­ KW - خط کشی_ سطح راه KW - سرعت DO - N2 - بررسی رفتاری عملکرد رانندگان وسایل نقلیه در این تحقیق مدنظر قرار گرفته است؛ با توجه به اینکه در مراجع عامل سرعت بالا بعنوان یکی از دلایل وقوع تصادفات عنوان می شود و یا بر شدت تصادفات می افزاید، پژوهشگران حمل و نقل همواره در جستجوی ارائه­ی طرح های موثر در خصوص کاهش سرعت وسایل نقلیه می باشند. در این پژوهش تاثیر اجرای نوعی از خط کشی سطح (اعلام محدودیت سرعت بر سطح روسازی) بر رفتار عملکردی رانندگان در جهت آرام‌سازی جریان ترافیک در دنیای واقعی و نیز در مقایسه با دنیای مجازی(دستگاه شبیه ساز رانندگی) مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج شبیه سازی رفتار عملکردی 60 شرکت کننده(39 مرد و 21 زن با میانگین سنی 2/27 سال و انحراف استاندارد 7/5 و حداقل 3 سال سابقه رانندگی) در دستگاه شبیه ساز رانندگی، نشان داد که رانندگان پس از اجرای طرح، رفتار ایمن تری را ( با سرعت کمتری را ) به هنگام رانندگی از خود به نمایش گذاشتند. بر اساس این نتایج، میانگین سرعت رانندگان از 87/91 به 21/77 کیلومتر بر ساعت و دیگر پارامتر ارزیابی ایمنی (جابجایی جانبی) آنها در مسیر حرکت خود از 44 به 31 سانتی متر رسیده است. همچنین، تحلیل داده های دنیای واقعی در مورد 1227 وسیله نقلیه در مطالعات قبل و 1073 وسیله نقلیه در مطالعات بعد نشان داد که میانگین سرعت وسیله نقلیه عبوری از مقطع مورد نظر پس از اجرای خط کشی از 38/86 به 12/79 کیلومتر بر ساعت رسیده است. از آماره آزمون t برای اعتبارسنجی داداه های خروجی از دستگاه شبیه ساز استفاده شده است که نشان دهنده میزان شباهت بالای نتایج مطالعات میدانی و دستگاه شبیه ساز رانندگی بود. UR - https://www.trijournal.ir/article_80101.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_80101_610938d84bc27a61f6daf5e23ddb51f2.pdf ER -