TY - JOUR ID - 80105 TI - بررسی و مقایسه فناوری‌های جدید کنترل تراکم به منظور اصلاح روش‌های کنترل و تضمین کیفیت تراکم لایه‌های خاکی در پروژه‌های راهسازی کشور JO - پژوهشنامه حمل و نقل JA - TRI LA - fa SN - 1735-3459 AU - دولت پور, امین AU - فرزانه, اورنگ AD - دانشجوی مقطع دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 15 IS - 3 SP - 206 EP - 177 KW - کنترل کیفیت تراکم KW - تراکم هوشمند KW - سیستم­های کنترل پیوسته تراکم KW - آیین­نامه­های کنترل تراکم DO - N2 - میزان تراکم و یکنواختی آن در طول و عرض راه یک پارامتر بسیار مهم در تعیین کیفیت مکانیکی لایه­های راه است. اجرای تراکم هزینه­بر و زمان­بر بوده و ممکن است در صورت نامناسب یا ناکافی بودن ابزار و روش کنترل کیفیت تراکم، به نتایج مطلوب نرسیده و موجب خرابی­های موضعی و یا خرابی­های عمومی زودرس شود. کنترل کیفیت تراکم همانطور که در کشور ما نیز رایج است، می­تواند تنها با کنترل نتیجه نهایی غلتک­زنی انجام شود و یا اینکه ترکیبی از کنترل فرایند غلتک­زنی به اضافه تعداد اندکی آزمون از نتیجه نهایی باشد.  روش‌های آزمون برجا، اندازه‌گیری‌هایی با دقت متوسط از خواص مصالح متراکم شده فراهم می‌آورند. از محدودیت‌های این روش‌ها می­توان به کنترل کیفیت تراکم در تعداد محدودی از نقاط سطح لایه متراکم شده، نتایج غیرقابل اعتماد در بعضی از این روش­ها به دلیل حضور ذرات بیش ‌از اندازه درشت، وابسته بودن روش کنترل سختی به رطوبت خاک و ابعاد سطح بارگذاری، محدودیت عمق اندازه‌گیری در بعضی از آن‌ها و نداشتن کنترل بر روی ضخامت لایه­ها اشاره کرد. با استفاده از دستگاه کنترلوگراف جهت ثبت عملکرد روزانه غلتک (کنترل سرعت، فاصله طی شده، فرکانس، روشن یا خاموش بودن ویبره دستگاه و...) و نیز جدول­های عملکرد غلتک یا ساخت قطعه­های آزمایشی می­توان کنترلی اولیه بر فرایند اجرا حاکم کرد که باعث افزایش یکنواختی و کیفیت تراکم می­شود. با معرفی سیستم­های کنترل پیوسته تراکم، بسیاری از محدودیت­های روش­های سنتی کنترل تراکم برطرف شد. هدف این تکنولوژی دست یابی به تراکم یکنواخت و با کیفیت است. این روش امکان کنترل حین اجرای تراکم و کنترل صددرصدی مساحت پروژه را فراهم می­آورد. هدف تحقیق حاضر بررسی و تشریح سیستم­های کنترل پیوسته تراکم (CCC) و تراکم هوشمند (IC) و نیز ارزیابی روش­های کنترل تراکم لایه­های خاکی راه در کشور به منظور پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود است.     UR - https://www.trijournal.ir/article_80105.html L1 - https://www.trijournal.ir/article_80105_63068080b0f2ff1d1867ffcbd1c4db02.pdf ER -