A Pavement Management System Model for Rural Roads in Mazandaran Province

Document Type : Original Article

Author

Assistant professor, Department of Civil Engineering, University of Science and Technology of Mazandaran, Behshahr, Iran

10.22034/tri.2021.142129

Abstract

In the road maintenance system, there are several options for repair and maintenance. But due to resource constraints, one should take into account the various options available to provide the lowest cost with the desired goals and prevent future losses. The purpose of this study was to investigate the management of rural roads in Mazandaran province. One of the most important steps in the management system is to evaluate the current conditions of the pavement, which uses a variety of indicators. One of the indicators derived from the analysis of failure data analysis is the PCI index, which is one of the best indicators for assessing the failure of Iran's roads. In this research, after field observations and evaluation of failures and analysis with Micro Paver software, it was determined that rural road pavements had "suitable conditions" with an average of 76PCI. Asphalt pavement, which represents 87% of the pavement inventory, had an average PCI average of 74. Concrete pavements, which constitute 13% of the pavement inventory, were slightly higher than the 87­ PCI. The results indicate that the projected budget is currently 2.0M / YR (approximately), possibly leading to a 6% decline in the overall PCI, as well as an increase in M ​​& R stagnation over the next five years. The 7.1 M / YR budget was set to eliminate the recession, which achieved the lowest total cost during the five-year analysis period.

Keywords


-قاسم زاده طهرانی، ح.، (1383)، "طراحی سیستم مدیریت روسازی راه (مطالعه موردی­: شبکه راه­های روستایی استان خراسان)"، دومین همایش قیر و آسفالت ایران، تهران، موسسه قیر و آسفالت ایران، دانشکده فنی دانشگاه تهران.
-طباطبایی، ن. و افلاکی، س.، (1382)، "تدوین یک سیستم کامپیوتری مدیریت نگهداری روسازی شبکه راه"، ششمین کنفرانس بین­المللی مهندسی عمران، اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، عمران.
-محمدزاده مقدم، ا. صحاف، س.ع. شهابیان مقدم، ر. و دارینی، م.، (1396)، "ارزیابی وضعیت شبکه روسازی به کمک نرم افزار Micro Paver (مطالعه موردی­: شبکه
راه­های درون شهری شهرستان نیشابور)"، سومین کنفرانس سالانه پژوهش­های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، شیراز، موسسه معماری و شهرسازی سفیران راه مهرازی.
 
 
-معظمی، د.، (1387)، "مدیریت روسازی در سطح شبکه با Micro Paver"، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و
ترافیک ایران، تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
-ولی، ر. و کیامهر، ر.، (1393)، "مدیریت روسازی درسطح شبکه با نرم­افزار پیور مطالعه موردی راه­های روستایی شهرستان خرمدره"، کنفرانس ملی الکترونیکی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه­ریزی، معماری و شهرسازی اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه­ریزی، معماری و شهرسازی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
 
-Moazami, D., Muniandy, R., Hamid, H., & Yusoff, Z., (2010), “Developing a Comprehensive Pavement Management System in Tehran”, Iran Using Micro Paver, Electronic Journal of Geotechnical Engineering, 15, pp.1782–1792.