Estimating Demand Model for Iran Commercial Vehicles

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Economic, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

2 M.Sc. Grad. Dept. of Industrial Engineering, Khatam Institute of Higher Educations, Tehran, Iran

Abstract

Vehicle demand forecasting are particularly challenging in Iran because seldom researchers worked on this topic. While most of researchers in Iran studied forecasting models of passenger cars, this paper investigated commercial vehicles which have hardly been addressed in the literature. This paper forecasted demand functions of Iran commercial vehicle in different segments (pickup, transportation vehicles and wide range of truck) via econometrics methods stock adjustment models. Also, since commercial vehicle demand is a derivative one, related variable of each passenger and cargo transportation is considered in the developed model. The results illustrate that in all estimated demand models, price and inventory are seen as effective variables. In bus segment, population is a substitute and effective variable, although service values added as well as cargo are known as effective variables in pickup and truck segments.
 
 
 

Keywords


-پورقنبرزاد، الف، (1386)، "بررسی تقاضای خودرو در ایران با تاکید بر فرآیند جهانی شدن"، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
 
-ترکان، الف.، و شهبازی، م.، (1389)، "بررسی چگونگی جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت­های حمل ونقل جاده ای، مسائل و راهکارها"، فصلنامه راهبرد، سال نوزدهم، شماره 57، زمستان 1389، ص276-245­.
-چراغی، الف.، (1380)، "تخمین تابع تقاضای خودرو سواری نو در ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
-داوودی، پ.، و قاسمی‏مند، ف.، (1385)،"برآورد کشش‏های قیمتی و درآمدی خودروهای سواری نو در ایران"، پژوهش‏نامه اقتصادی شماره 20، بهار 1385.
-عسکری، م.، (1383)، "­آناتومی تقاضای خودرو"، پژوهش‏نامه اقتصادی شماره 14، پاییز­.
-ناظمی، ج.، علی مومنی، ح.، جنگی، الف.، (1385) "پیش‏بینی بازار خودرو ایران براساس رفتار بازار خودروی جهانی"، اولین کنفرانس بین‏المللی مدیریت بازاریابی، تهران.
-ناظمی، ج.، علی مومنی، ح.، زعفریان، ط.، (1387)، "پیش‏بینی اندازه بازار هر یک از بخش‏های خودروهای تجاری و استراتژی توسعه بازار صنعت خودروی تجاری ایران"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی، تهران.
-ناظمی، ع.، مومنی، ح.، زعفریان، ط.، "مدل پیش‏بینی بازار خودروهای تجاری در ایران"، اولین کنفرانس نوآوری در صنعت خودرو"، تهران، دانشگاه علم و صنعت.
-Abdelwaheb, W and Sargious, M (1992), "Modelling the Demand for Freight Transport". Journal of Transport Economics and Policies, January, pp.49-70.
-Chamberlain, C. (1974), "A Preliminary Model of Auto Choice by Class of Car: Aggregate State Data," Discussion Paper, Transportation Systems Center, U.S. Department of Transportation, Cambridge, MA.
-Chow, G. (1957), "Demand for Automobiles in the U.S.: a study in consumer durables, Amsterdam"
 North- Holland.
-Lave, C., and J. Bradley (1980), "Market Share of Imported Cars: A Model of Geographic and Demographic Determinants," Transportation Research, Vol. 14A, No. 5-6 (October-December), pp. 379-388.
-Mannering, F. L., (1976), “Dynamic Econometric Models of Household Vehicle Ownership and Utilization. Department of Civil Engineering, Massachusetts Institute of Technology.
-McFadden, D., C. Winston and A. Boersch- Supan (1985), “Joint Estimation of Freight Transportation Decisions under Nonrandom Sampling”. In Daughety, A. F. (ed): Analytical Studies in Transport Economics, pp.137-157.
-Nerlove, M. (1956), “Estimates of the elasticities of supply of selected agricultural commodities, Journal of Farm Economics, Vol. 13. pp. 25-42.
-Stone, J. R. N. and D. A. Rowe (1957), “The market demand for durables goods, Econometrica”, Vol. 25, pp. 423-43.
-Wykoff, Frank C., (1973), “A User Cost Approach to New Automobile Purchases”. The Review of Economic Studies, Vol. 40, No. 3, pp. 377-390.