بررسی رقابت بین سامانه حمل‌ونقل همگانی و خودرو شخصی برای سفر به مرکز شهر با استفاده از رویکرد نظریه بازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی اصفهان/دانشکده حمل و نقل

2 استادیار دانشکده حمل و نقل، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده

هدف این مطالعه پرداختن به موضوع رقابت بین حمل‌ونقل همگانی و خودرو شخصی است. در این پژوهش از رویکرد نظریه بازی که قبلاً در رقابت بین حمل ونقل هوایی و ریلی به کار گرفته‌شده، برای ارزیابی رقابت بین سیستم حمل ونقل همگانی و خودرو شخصی برای سفر به مرکز شهر استفاده‌شده است. تصمیم گیران مسئله، بهره بردار پارکینگ (برای خودرو شخصی) و گرداننده حمل و نقل همگانی در نظر گرفته شده اند. فرض اولیه بر این است که بهره بردار پارکینگ تمایل دارد که تنها سود خود را حداکثر کند، درحالی‌که گرداننده همگانی مجموع وزنی از سود خود و رفاه اجتماعی را حداکثر می نماید. پس از تعیین قیمت تعادلی پارکینگ و حمل ونقل همگانی، مسافران با در نظر گرفتن مطلوبیت سفر خود در مورد نوع وسیله سفر تصمیم‌گیری نموده و به‌این‌ترتیب میزان تقاضا و سهم هر طریقه مشخص می گردد. به همین روش اثر سیاست های مختلف بر میزان سهم گونه همگانی بررسی‌شده و مشخص می شود تعیین عوارض برای محدوده مرکزی و ترکیب دو سیاست قیمت گذاری محدوده و افزایش یارانه پرداختی و همچنین قیمت گذاری محدوده و ایجاد امکان دوچرخه سواری بیشترین تأثیر را در افزایش سهم حمل ونقل همگانی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Competition between public transportation system and private car in traveling to the city center using the game theory approach

نویسندگان [English]

  • Maryam Emami 1
  • Hossein Haghshenas 2
1 Isfahan University of Technology
2 Transportation Department, Isfahan University of Technology, Isfahan, Iran
چکیده [English]

This study investigates the competition between public transportation and private car. In this research, the game theory approach has been used to assess the competition between public transportation system and private car in traveling to the city center. Parking operator (for private cars) and public transport operator are considered as problem decision makers. The initial assumption is that the parking operator tends to maximize his own profits, while the public transport operator maximizes social welfare, which is a weighted sum of profit and consumer surplus. Parking operator and public transport operator determine their equilibrium prices. Travelers who are sensitive to fares, considering the utility of their trip, decide on the type of trip, and thus the amount of demand and the share of each mode is determined. In the same way, the effect of different policies on the public transit share has been studied and it is determined that cordon pricing policy and the two combined policies such as cordon pricing and increasing the subsidy, as well as cordon pricing and Providing bicycle facilities have the greatest impact on increasing the public transit share.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Demand Management
  • Public Transportation
  • Private car
  • Mode Choice
  • Game Theory